Fericirea nu inseamna acumulare

de Cristian Dogaru - 03.11.2009
A- A+

Adunam ca harciogii case, terenuri, bani, femei, croaziere si sejururi exotice, functii, grade, diplome. Tragem linie, chiuim de fericire si ne intrebam apoi de ce persista o senzatie de gol. Nimeni nu ar recunoaste ca strange bunuri si senzatii pentru valoarea lor intrinseca; toti spera ca odata cu sentimentul posesiei ori saturatiei vor cunoaste multumirea, ca vor atinge starea in care dorintele se retrag si mintea isi gaseste linistea. De fiecare data insa un obiectiv atins e inlocuit cu altul, o senzatie veche s-ar vrea schimbata cu una noua si ciclul se reia, cu sperantele, iluziile, dezamagirile si bucuriile sale de scurta durata. Cati stiu ca fericirea autentica e data de scop, de sentimentul de a merge cu bucurie pe un drum la finalul caruia vom obtine satisfactie si implinire? Ca fericirea tine mai degraba de urmarirea unei dorinte si sentimentul indeplinirii sale iminente decat de realizarea sa efectiva? Sunt foarte multi saraci in lume fericiti cu putinul lor si destui bogati deprimati de lipsa unui obiect ramas nebifat. Traversam o perioada dificila din punct de vedere economic si spiritual tocmai pentru ca am crezut ca vom deveni fericiti acumuland mai mult. Si pentru a avea mai mult ne-am amanetat mare parte din veniturile viitoare. Curand ne-am trezit indatorati mai mult decat puteam rambursa si am inceput sa dam rateuri la plata ratelor. Iar pentru a scapa pielea celor care ne-au furnizat darnici aceasta schema Ponzi a creditului Guvernele au amanetat si veniturile viitoare ale copiilor nostri (un articol excelent, o radiografie a lumii financiare in care ne aflam si a starii economiei o gasiti pe blogul Romania Nuda-postarea despre deflatie).  Cum credeti ca se poate iesi de aici? Revenind la balonul creditului? La El Dorado-ul din imobiliare si pietele de capital? Speranta mea este ca paradigmele au inceput sa se schimbe. Ca oamenii inteleg unde au gresit, ce si cine i-a indus in eroare. Asta in ciuda mass-mediei care traieste pe spinarea celor care nu vor decat mase disciplinate de consumatori, usor de manevrat si impulsionat cu oferte speciale, sezoane de reduceri, promotii. Cum Perceptia genereaza Realitatea, s-a incercat in prima faza inocularea aceluiasi comportament de consum cu promisiunea revenirii abundentei si stimularea dorintelor de tot soiul. "Better than expected" e refrenul ultimelor 8 luni, interval in care estimarile au fost intentionat catastrofice doar pentru ca raportarile ulterioare sa fie numai...dezastruoase. Cum oamenii au ramas prudenti in bancile lor, vor incerca sa ne sperie cu spectrul inflatiei indemnandu-ne sa cumparam pana economiile noastre nu isi pierd valoarea. Iar daca nici sperietoarea inflatiei nu functioneaza iar banii nu incep sa circule prin credit, atunci meciul a fost cu adevarat pierdut de cei care ne vand bitii din calculator cu aerul ca ne transfera un bun de valoare pentru care vom plati cu sudoarea fruntii ani buni. Preturile se vor aseza pe alte baze, nu va fi nevoie de indatorare pe 2 generatii pentru un banal apartament, ne vom intoarce la fundamente, la o viata mai sanatoasa, ecologie, etc.


PS: In pontul zilei de ieri "Fabricile de panica" scriam de inducerea panicii fata de gripa porcina prin portavocea ministrului Streinu-Cercel. Azi dl Cercel a demisionat, dupa ce a fost acuzat de la Cotroceni (de unul dintre consilieri se pare) ca baga in sperieti fara rost populatia. Deci, se poate.

(24)Comentarii  
  • raspunde ai o problema cu capu'
    rezolva-ti-o rapid! a scris pe 3 noiembrie 2009, 00:16

    Ai o problema cu capu', rezolva-ti-o rapid!
    Fa-ti ultimul vaccin si lasa-ne cu balariile tale de sfaturi!

  • raspunde teoria e ok. practica va sufoca.
    anna ionescu a scris pe 3 noiembrie 2009, 08:14

    "Adunam ca harciogii case, terenuri, bani, femei, croaziere si sejururi exotice, functii, grade, diplome. Tragem linie, chiuim de fericire si ne intrebam apoi de ce persista o senzatie de gol."- aduni mere cu pere si nu da bine deloc. banii nu stau la baza tuturor acumularilor; senzatie de gol? incearca o spovedanie; prea multe acumulari? daruieste-ti bunurile grija pentru semeni? demareaza o activitate de voluntariat. stii ce vei face din toate astea? o acumulare de sfaturi de care nu-ti pasa :(

  • raspunde frustrari pentru unii
    George a scris pe 3 noiembrie 2009, 09:44

    Unora nu le place ce se scrie in articol dar cam asta este adevarul. Problema este ca odata intrat in acest vartej al dorintei nebune de "a avea" orice, oricum nu mai poti gandi altfel. A acumula bunuri nu este un lucru rau dar modul prin care vrei sa le ai te transforma intr-un robot.

  • raspunde esti destept!
    paul pitesti a scris pe 3 noiembrie 2009, 09:49

    dar prea optimist.schemele ponzi se vor relua in curand.nu este prima oara,asa traim de 500 de ani.asa s-a nascut sistemul financiar mondial.

  • raspunde STOP CLISEELOR
    RAMSESz13 a scris pe 3 noiembrie 2009, 12:12

    "Sunt foarte multi saraci in lume fericiti cu putinul lor" - un cliseu tipic de gazetar , cliseu ce a fost atat de bine mediatizat incat chiar se crede posibila varianta asta. Saraci fericiti ??????? Imagineaza-ti doar pt. cateva secunde un trai sarac lipsit de tot ce are un om sa zicem ce duce un trai decent, sa fim seriosi .. ipocrizia e numarul 1 in media, dar de ce sa nu recunoastem ca se vinde foarte bine, nu ? STOP Cliseelor !

  • raspunde ... dar cand a insemnat asa ceva ?!?
    bogdan a scris pe 3 noiembrie 2009, 12:26

    Satisfacerea unei nevoi strict economice as zice cu mana pe inima ca nu produce fericirea. E adevarat ca poate da o anumita siguranta, aduce o liniste interioara si poate un anumit balans in viata individului. Totusi sub nicio forma nu cred ca se poate vorbi de fericire daca acumulezi ceva dpdv economic.

    Personal asociez fericirea mai mult sentimentelor legate fata de alte fiinte umane si in niciun caz de chestiunile materiale. Nicio suma de bani nu poate produce fericirea care o ai atunci cand copilul iti zambeste si te strange in brate cand vii seara de la munca.

    De asemenea acumularea nu aduce doar bunuri si drepturi ci si obligatii. Spre exemplu, o masina nu inseamna doar posesia unei chestii "cool" cu care sa plimbi gagici, inseamna si grija unui loc de parcare (ma rog, depinde de bunul simt asta), un impozit de data asta obligatoriu de plata, bani de benzina ca doar nu ti-ai luat bibelou etc.

    Fiinta umana e facuta sa acumuleze si asa cum de mici ne dorim mai multe jucarii, prajituri si multe altele, la fel si cand crestem mari avem o multime de visuri si de idei. Intotdeauna indeplinirea unui obiectiv a dus la stabilirea altui obiectiv si e natural si logic sa tinzi catre ceva/ infinit/ mai mult/ mai bine etc insa imi este imposibil sa asociez asa ceva cu fericirea.

  • raspunde DISPROPORTIILE SINT PROBLEMA!
    MUMACH a scris pe 3 noiembrie 2009, 12:31

    PROBLEMA ESTE CA CCA 2% DIN OAMENI AU ACUMULAT 90% DIN TOT CE ESTE! BANII SI BUNURILE CARE EXISTA ASTAZI AR PUTEA SATISFACE TOATA POPULATIA GLOBULUI DACA AR FI REPARTIZATE DUPA NEVOI SI NU DUPA LACOMIE.
    PROBLEMA ACUMULARII ESTE A MILIARDARILOR CARE NU SE MAI SATURA DE BANI SI PROPRIETATI, PENTRU A ATINGE ACESTE AVERI AU FURAT PRIN SCHEME FINANCIARE SI INOCULARI DE VIRUSI, PLUS CRIZE ECONOMICE-TOT CE SE PUTEA SI INCA MAI VOR!
    COMUNISMUL NU REZOLVA PROBLEMA DAR O REVOLUTIE ESTE NECESARA PENTRU A STIRPI ACESTI NEMERNICI!
    CUCERIRILE STIINTEI SI TEHNOLOGIEI AR FACE ACESTA LUME MULT MAI BUNA DACA AR FI PUSE IN SLUJBA TUTUROR SI NU A UNEI CLICI DE TICALOSI PERVERSI!

  • raspunde fericire?
    AristotelCostel a scris pe 3 noiembrie 2009, 12:44

    Contrele cele mai puternice vin, in general, de la sclavii multinationalisti sau intreprinzatorii liberi sa dea... faliment.
    Am introdus subtil in text, fara sa dezvolt, mobilul schemei Ponzi... "canibalismul financiar". In absenta acestui canibalism putem vorbi de o dezvoltare economica sustenabila. O astfel de dezvoltare nu presupune parcimonie sau... involutie, ci foarte mult tupeu ... lasat la usa.

  • raspunde the same - three man in a boat
    muriel hemingway a scris pe 3 noiembrie 2009, 13:06

    Si marmota invelea CIOCOLATA in staniol...
    Mancati Heidi Klum !
    Votati Remus Cremeneanu !
    Hai Romanica !

  • raspunde Pentru Costel.
    Tudorel a scris pe 3 noiembrie 2009, 13:31

    Costel, ai mare dreptate, trebuie sa muncim toti la stat !!!! Poate o fi mai bine....

  • raspunde Pentru Costel.
    Tudorel a scris pe 3 noiembrie 2009, 13:32

    Costel, ai mare dreptate, trebuie sa muncim toti la stat !!!! Poate o fi mai bine....

  • raspunde we are all doomed.(NOT)
    Stefan a scris pe 3 noiembrie 2009, 13:34

    viata merge inainte :). Nu exista evolutie pozitiva sau negativa. Lucrurile pur si simplu se schimba.
    topic 1: Am vazut un film candva despre un om care uita tot ce facea ieri. El avea ceva memorie despre un criminal care vroia neaparat sa-l prinda. Pana la urma il prinde si il omoara. Dupa ce sterge toate urmele. Morala filmului pe simplu era : el a prins criminalul de N ori. Sensul vietii lui era sa caute criminalul si de fiecare data el a realizat ca maine nu o sa mai aiba sens viata lui. Lasa un undiciu catre un criminal nou, si stia cand maine se scoala toata viata lui o sa se invarte in jurul acelui indiciu.
    topic2: Am invatat ceva ? Da, am invatat ca ne trebuie o metoda nou pentru urmatoarea bula speculativa. In rest ne auzim peste maxim 30 de ani ca si data trecuta :)

  • raspunde @tuderl-stat
    AristotelCostel a scris pe 3 noiembrie 2009, 13:42

    Eu n-am zis sa lucrezi la stat. Am auzit ca sute de mii vor zbura in... ianuarie. Ma rog, ideea era sa-i nu-i carotezi pe astia ca nu vor avea bani... sigur. :)

    si stefanel e foarte tare. Da, tot in bule o s-o tineti... cine stie de cate ori trebuie sa mai pierdeti tot pana sa prindeti spilu'.

  • raspunde Nu cred ca se vor schimba multe
    CirstiC a scris pe 3 noiembrie 2009, 14:49

    Nu cred ca se vor schimba multe. Cativa vor baga la cap dar mult mai multi se vor imbulzi ca oile in staul(parca asa se numeste ingraditura in care stau pe timpul noptii). Exemplu: niste vecini au castigat o masina la o tombola. Nu au bani nici sa treaca drumul, au un copil mic insa primul lucru pe care il vor face stiti care este? Sa isi puna numar personalizat :)

  • raspunde De cand?
    Gabriela a scris pe 3 noiembrie 2009, 15:47

    M-am abtinut sa nu comentez de multe ori, dar acum chiar ca e gogonata! De cand acumuleaza oamenii "femei"???!!! Inteleg ca trebuie sa cooperam constant cu o doza de misoginism alocata lumii moderne, dar uneori sariti calul, stimati conlocuitori ai planetei, recte barbati. Macar asa, de ochii lumii, pastrati o decenta, omule Dogaru!

  • raspunde INTERESANT ARTICOLUL
    Chirita a scris pe 3 noiembrie 2009, 16:49

    Dar sa-l citeasca cei vizati bogatasii care NU se mai SATURA si vor si vor si poate asa se mai echilibreaza ....suma veniturilor incasate pe familie. Un bogatas care da salariu minim pe cartea de munca angajatiilor ce produce acesta? Viitori oameni bolnavi, necajiti si asistenta sociala varstnicilor, deoarece cei cu cu venituri minime pe cartea de munca la batranete NU vor avea nici pensie, nici bani de medicamente si nici copii nu o sa-i ajute deoarece cat sunt mici ii infometeaza si acestia le vor intoarce spatele...daca te uiti la cartile de munca constati ca mai corect era sistemul dinainte de 89 - alo nu va ganditi la comunism doar la cartile de munca, incercati sa ganditi pe falii, exact cum vin cutremurele in viata noastra pe falii si nu cu totul !

  • raspunde cine vorbeste
    lixandroiu valentin a scris pe 3 noiembrie 2009, 17:48

    tati, n-ai o oglinda acasa, ca omul asta avea ceva de spus cu subiect si predicat, tu?!; combate cu argumente daca ai daca nu citeste cancan, gaura cheii, gaura curului samd
    si mai jignesti ca un tembel ce esti

  • raspunde am devenit
    screwball a scris pe 4 noiembrie 2009, 08:47

    un popor de consumatori. poate ca asta este si interesul celor care ne conduc, sa ne indobitocim. mall-urile au succes, si cand se deschide unul nou se calca lumea in picioare sa vada ce mai e de cumparat. in weekend lumea nu mai iese in natura, iese la mall. cumparam, mancam ca spartii (si se apropie sarbatorile), si cand a inceput criza, romanii isi spargeau ultimii bani pe haine si electronice. si disperatii care pleaca in italia vin cu argumentul suprem, ca mancarea e mai ieftina ca aici. dar diferenta o dau pe chirie. consumatori.

  • raspunde Transformarea a inceput
    Dragos Ionescu a scris pe 4 noiembrie 2009, 09:07

    Urmaresc de mult timp, articolele din sectiunea aceasta. Este pentru prima data cand postez aici.
    Daca urmariti istoria economica , isteria de consum apartine ultimului secol de la explozia creditarii care a fost asociat bunastarii generale. Da , a fost pana la un punct, dupa a devenit exces. Excesul a determinat derapaje si uite unde am ajuns. Sa nu credeti ca s-a terminat cu criza. De acum o sa avem permanent crize si nu vor rezista decat cei adaptabili. Viitorul nu va mai fi nicidecum asa cum l-au trait parintii nostrii. Pentru cei care vor sa se transforme odata cu transformarea sunt alaturi de ei. Si solutii sunt pentru cei adaptabili. Invatati sa ganditi GLOBAL ! O zi buna !

  • raspunde fzchr
    screwball a scris pe 4 noiembrie 2009, 09:37

    nu e vorba ca nu se satura, dar la nivelul lor, puterea este direct proportionala cu averea. si fiecare vrea sa fie mai puternic decat ceilalti

  • raspunde oameni saraci dar fericiti?!
    Roxana a scris pe 5 noiembrie 2009, 10:08

    Nu exista fericire autentica atunci cand nu ai ce sa mananci sau unde sa locuiesti. Aceasta fericire este una automat indusa de persoana in cauza ca mecanism de aparare si este un sentiment de falsa fericire. Oamenii cei mai fericiti traiesc in tarile cele mai civilizate. Ati auzit cumva de Piramida Trebuintelor?

  • raspunde maimutzoi infecti si retardati
    mishu a scris pe 5 noiembrie 2009, 10:28

    bai viermi infecti si cretini ce sunteti aveti grija ca o sa va doriti sa muriti si nu o sa puteti, nu mai luati la misto vorbele omului ( Dogaru ) ca asta e adevarul. Cand o sa va treziti la realitate o sa fie prea tarziu, futu-van gat de omenire proasta, meritati o apocalipsa crunta sa va dati seama de adevaratele valori ale fiintei umane si ale planetei !

  • raspunde dJHd
    George a scris pe 5 noiembrie 2009, 11:24

    Nu are nimeni nimic personal cu acest om. Adevaratele valori ale fiintei umane nu se regasesc in acest gen de limbaj. In plus, apocalipsa a inceput deja.

  • raspunde Intre adevar si minciuna uneori e doar o problema de perceptie...
    Sonya a scris pe 9 noiembrie 2009, 14:27

    Multumesc, d-le Dogaru pt acest articol plin de adevar si intelepciune. Pacat ca unii cititori il percep atat de eronat!...
    Va admir perseverenta si tenacitatea in a spune lucrurilor pe nume in continuare, in ciuda comentariilor "inteligente" ale celor care incearca voit sa va "inchida gura".
    Ma intreb cand se va prabusi acest sistem infect si artificial sustinut?
    Oare cand oamenii vor avea inte;epciunea necesara sa inteleaga ca o alternativa fiabila este PROIECTUL VENUS al geniului Jaque Fresco, omul care spune de atatia ani cat de fragil este sistemul financiar si exemplifica prin fapte alternativa printr-un sistem economic mult mai stabil, poate singurul care va fi stabil in curand, ECONOMIA BAZATA PE RESURSE, ECOLOGICA!
    Sper sa nu realizam asta prea tarziu!

    ALL THE BEST!

    Cu toata stima!

Campurile marcate cu * sunt obligatorii!Trimite comentariul tau
*



*

*

Cristian Dogaru

Redactor-sef BaniiNostri.ro. Are o experienta de sapte ani pe piata de capital. A dat, in preistoria bursei, pozitia de broker pe cea de analist si comentator al evolutiilor pietelor financiare. In articolele publicate a avertizat inca de la sfarsitul anului trecut asupra scaderii cotatiilor bursiere si a anticipat deprecierea mai agresiva a cursului de schimb in a doua jumatate a anului. Chiar daca performantele trecute nu reprezinta automat o garantie pentru cele viitoare, principalul sau atu ramane echidistanta fata de furnizorii de servicii si produse financiare, postura din care poate apara eficient interesele clientului incoltit de ofertele subtile de marketing (solicitantul de credite, deponentul, investitorul in fonduri mutuale, speculatorul la bursa etc.).

 
 
 
 

pontul-zilei

OPINII DE TOP

pontul-zilei

BLOGOSFERA Economica

 

Revista presei economice

CELE MAI NOI TITLURI

CELE MAI CITITE ARTICOLE

TAGS

LINK RECOMANDAT