S-au scris mii de pagini in incercarea de a stabili factorii care transforma un simplu act de comunicare intr-o ‘comunicare eficienta’. Exista foarte multe reguli si foarte multe interdictii care, de altfel, chiar functioneaza si de care merita sa tii cont.
O buna comunicare, insa, nu inseamna doar sa il convingi pe celalalt ca ai dreptate, sa il faci sa fie de acord cu tine sau sa te faci auzit/a. O comunicare cu adevarat eficienta implica si procesul de ascultare. Si, oricat de simplu ar parea, sunt foarte putini oameni care intr-adevar au capacitatea de a-i asculta pe ceilalti.
In engleza exista o diferenta, aparent doar de nuanta, dar care este extrem de importanta intre verbele ‘to listen’ si ‘to hear’. Mai pe romaneste, intre ‘a auzi’ si ‘a asculta’ este o mare diferenta. Nu este suficient doar sa auzi in treacat ce a zis celalalt. Trebuie sa asculti cu adevarat, adica sa iti concentrezi intreaga atentie inspre spusele celuilalt, sa iti doresti sa il intelegi si sa iti faci o imagine corecta a perspectivei acestuia asupra subiectului in discutie.
Iata cateva aspectele de care ar trebui sa tii cont in comunicarea cu ceilalti in ceea ce priveste ascultarea, cel putin atunci cand vine din partea ta:
– De la bun inceput fii sigur/a ca ai inteles foarte bine care este subiectul discutiei, care este scopul discutiei si care este contextul. Desi aparent banal, acest aspect este foarte important in comunicare. In caz contrar, se poate ajunge la conflicte inutile si fara de iesire.
– Pe cat posibil, incearca sa renunti la prejudecati in momentul in care te decizi sa asculti pe cineva. S-ar putea sa fii suprins/a si persoana respectiva sa nu fie la fel de plictisitoare ca de obicei, sa aiba argumente foarte bune si sa sustina o cauza puternica. Asadar, nu presupune inca dinainte sa o asculti ca stii ce urmeaza sa zica. S-ar putea ca perceptia ta sa fie deformata de aceste prejudecati.
– Incearca sa inlaturi orice lucru care ti-ar putea distrage atentia. Da-ti telefonul pe silentios, inchide televizorul, muta-te din fata calculatorului, intrerupe orice activitate si concentreaza-te doar asupra discutiei.
– Concentreaza-te asupra a ceea ce spune persoana din fata ta si nu asupra replicii pe care urmeaza sa i-o dai. Asculta pana la sfarsit si raspunde-i abia cand iti da semnale ca a incheiat. S-ar putea sa te pripesti si sa iti regreti cuvintele dupa ce vei fi ascultat intregul discurs.
– Incearca sa nu te lasi furat/a de felul in care vorbeste persoana, de modul in care gesticuleaza, de tinuta sau de eventualele greseli de formulare. Incearca sa te concentrezi doar asupra ideii principale si asupra argumentelor.
– Ar fi bine sa mentii un contact vizual cu vorbitorul. In felul acesta iti pastrezi concentrarea, iar celalalt va simti ca este cu adevarat ascultat. In plus, eviti lucrurile care ar putea sa iti distraga atentia de la discutie.
– Daca vrei sa-ti intelegi cu adevarat interlocutorul, incearca sa citesti si „printre cuvinte”. Fii atent/a la limbajul trupului, la inflexiunile vocii, la cuvintele pe care celalalt le accentueaza.
– Daca nu ai inteles ceva si simti ca interlocutorul trece peste aspectul respectiv fara a-l completa cu o explicatie, poti sa intervii cu intrebari scurte de genul: ‘de ce?’, ‘cum asa?’, ‘nu am inteles asta. Poti sa fii mai explicit, te rog?’ Incearca, totusi, sa nu te grabesti sa intervii. De cele mai multe ori raspunsul tau va veni daca ai suficienta rabdare.
– Lasa-ti interlocutorul sa inteleaga ca esti interesat de ce iti spune. Priveste-l cu atentie, da aprobator din cap, zambeste cand e cazul sau foloseste formule de genul ‘aha’, ‘da’ sau ‘am inteles’. In felul acesta ii vei da incredere si va fi mult mai deschis in comunicarea cu tine. Toate aceste sfaturi sau reguli sunt, mai presus de toate, reguli ale unei socializari normale. Este de bun simt sa iti lasi si interlocutorul sa vorbeasca.
Daca iti doresti, insa, sa obtii o comunicare eficienta, sa fii sigur ca ai ajuns intr-adevar la un consens si nu doar la o cedare din partea celuilalt, atunci e bine sa te concentrezi asupra lor, sa ti le insusesti si sa incerci sa le pui in aplicare atat in ceea ce priveste comunicarea profesionala, cat si cea personala. Profita de atuurile tale de bun comunicator si ajuta-i si pe ceilalti sa se faca auziti. Sau mai bine… ascultati.