In conditiile in care anii 2017 si 2018 au inregistrat fata de anii precedenti o crestere exponentiala a numarului de controale de preturi de transfer efectuate de catre inspectorii ANAF, acest articol isi propune sa prezinte un factor decisiv in prezentarea la timp a dosarului de preturi de transfer in fata autoritatilor fiscale: implicarea contabilului in colectarea de informatii solicitate de consultantul de preturi de transfer.
Un motiv suplimentar pentru care acest subiect ar trebui sa fie de interes pentru companii este faptul ca obtinerea prelungirii termenului de prezentare a dosarului de preturi de transfer a inceput in ultimul an sa fie din ce in ce mai dificila.
Pentru inceput, trebuie precizat faptul ca scopul misiunii consultantului de preturi de transfer este analiza documentelor si informatiilor primite de la compania supusa controlului fiscal. De cele mai multe ori, aceste documente si informatii trebuie furnizate de catre contabilul companiei.
Din pacate insa, in practica, pe lista prioritatilor contabilului nu se afla furnizarea acestor informatii catre consultant, motivele principale fiind lipsa de motivatie, lipsa de informatii sau lipsa de timp, datorata suprasolicitarii in perioadele “agitate”, referindu-ne la datele de depunere a declaratiilor fiscale sau perioade care difera de la o industrie la alta.
Pe parcursul pregatirii dosarului de preturi de transfer, consultantul de preturi de transfer va transmite catre companie o serie de cereri de informatii, numarul depinzand de complexitatea proiectului. Pentru a eficientiza procesul de colectare a informatiilor, este esential ca in completarea cererilor sa fie implicat in mod activ si administratorul/administratorii, dupa caz, intrucat in cadrul dosarului de preturi de transfer nu sunt incluse numai informatii financiar-contabile.
Totodata, pentru a compensa munca suplimentara a contabilului si a-i oferi motivatia de a raspunde in timp util tuturor solicitarilor venite din partea consultantului, este recomandat ca acesta sa fie bonificat, prin acordarea unei rate orare, care sa reflecte volumul de munca alocat proiectului de preturi de transfer.
Si totusi, de ce nu poate pregati un contabil dosarul preturilor de transfer?
Principalul motiv pentru care un contabil nu poate pregati dosarul preturilor de transfer este legat de costurile bazei de date utilizata in analiza tranzactiilor inclusiv de catre inspectorii ANAF, care pot fi acoperite cu greu inclusiv de companiile specializate in consultanta de preturi de transfer. In cazul in care ar fi utilizata o alta baza de date fata de cea a inspectorilor, riscul ca analiza realizata in cadrul dosarului de preturi de transfer sa fie respinsa este ridicat.
Un alt motiv este legat de legislatia de preturi de transfer, care pune bariere in ceea ce priveste gradul de interpretare, care, in comparatie cu legislatia fiscala, naste mult mai multe controverse. Astfel, unui contabil i-ar fi imposibil sa cunoasca toate aceste interpretari pe care inspectorii ANAF le utilizeaza in cadrul controalelor.
In concluzie, contributia contabililor in furnizarea informatiilor premergatoare in pregatirea dosarului de preturi de transfer catre consultant este esentiala, mai ales in conditiile in care trebuie ca acesta sa fie realizat intr-o perioada limitata de timp.
Un articol scris de Mihaela Bobocea, Consultant si Viorel Sbora, Partener, ATIPIC Transfer Pricing Solutions – companie specializata exclusiv in servicii de consultanta de preturi de transfer, membru independent al asociatiei internationale de contabilitate, audit si consultanta Allinial Global.