Renumita companie de consultanta JATO Dynamics, analizand datele furnizate de ACEA, a realizat un top al celor mai vandute modele pe piata auto europeana.
Volumul cel mai mare de masini cumparate apartine, asa cum era de asteptat, segmentului „small cars”.
In 2005, aceasta familie de vehicule detine o cota de piata de 29,3% din totalul vanzarilor, in primele 5 luni fiind comercializate 1.898.150 de unitati.
Desi cifra pare mare, se remarca o scadere a cererii fata de aceeasi perioada a anului trecut cu 6,05%.
Modelul care duce greul in acest segment este Peugeot 206, cu nu mai putin de 193.507 unitati, acesta fiind urmat de Ford Fiesta. Alte trei modele care au inregistrat cresteri importante sunt Nissan Micra (+ 5,8%), Toyota Yaris (+ 3,3%) si Opel Meriva (+ 1,9%).O cota de piata importanta este detinuta de segmentul „mediu-inferior” (26,1%), ai carui principali exponenti sunt Opel Astra si Ford Focus, cu vanzari de aproximativ 200.000 de unitati in perioada ianuarie-mai 2005. Segmentul „mediu-superior” a inregistrat o crestere, mica ce-i drept (+ 2,2%), insa extrem de promitatoare, daca avem in vedere ca liderul acestuia, Volkswagen Passat, a primit o noua infatisare in urma cu numai cateva luni.
Cifre de vanzari bune in aceasta familie au inregistrat modelele Peugeot 407, BMW 3, Audi A4 si Mercedes C.Cea mai importanta crestere din acest an a fost cea a segmentului SUV (Sport Utility Vehicle). Masinile care apartin acestei clase s au vandut cu 10,7% mai bine decat in anul anterior si, desi cota din piata totala este de numai 6,4%, clientii par tot mai atrasi de acest tip de vehicule. Campionul vanzarilor acestu segment este Toyota RAV 4, urmat indeaproape de BMW X3 si Hyundai Tucson.
In celelalte segmente ale pietei europene, vanzarile au fost in scadere sau au stagnat, exceptie facbnd masinile sport care au avut o crestere de 0,1%. Interesanta este si situatia segmentului mini MPV (Multi Purpose Vehicle), unde vanzarile au scazut in mai cu 2,1% fata de aceeasi luna a anului trecut in mare parte din cauza orientarii cumparatorilor catre vehicule de nisa precum Seat Altea sau Volkswagen Golf Plus.
Renault, lider absolut
Clasamentul marcilor este dominat in primele luni ale acestui an, ca si anul trecut, de Renault. Desi in clasamentele pe segmente, modelele firmei franceze apar foarte rar pe podium, prezenta acestora este constanta in imediata apropiere a Top 3, facand astfel ca vanzarile totale ale marcii sa fie cele mai bune in Europa Occidentala.
In ciuda clasarii pe treapta a treia a podiumului in luna mai, Opel a reusit sa ii depaseasca cu numai cateva mii de unitati pe conationalii de la Volkswagen in vanzarile totale pentru primele cinci luni.
Evolutia celei din urma marci, a fost haotica in ultima perioada, VW aflanduse la finalul anului 2004 pe pozitia a doua, la finalul trimestrului I din 2005, pe locul 4, pentru ca dupa cinci luni sa se afle pe treapta a treia a podiumului. Ford si Peugeot completeaza Top 5, marca franceza aflandu-se constant in pozitia a cincea a clasamentului european.
Europenii prefera Golf
Vanzarile modelului Opel Astra au inregistrat cea mai mare crestere in primele cinci luni din acest an, vehiculul fiind comercializat cu 60,3% mai bine decat in perioada ianuarie-mai 2004. In ciuda acestei cresteri puternice, Opel Astra nu a putut devansa bestsellerul european Volkswagen Golf, acesta fiind lider absolut al pietei cu 222.901 unitati vandute in cinci luni. Peugeot 206 a depasit cu numai 2.000 de unitati vanzarile modelului Focus produs de Ford, adjudecandu-si a treia treapta a podiumului modelelor.
Top modele (ianuarie-mai 2005)
Locul Modelul Unitati
1 Volkswagen Golf 222.901
2 Opel Astra 210.219
3 Peugeot 206 193.507
4 Ford Focus 191.548
5 Renault Megane 164.489
6 Peugeot 307 163.088
7 Ford Fiesta 144.662
8 Renault Scenic 132.557
9 Opel Corsa 128.033
10 BMW 3 91.329
Top marci (ianuarie-mai 2005)
Locul Marca Unitati
1 Renault 648.118
2 Opel 602.375
3 Volkswagen 597.082
4 Ford 561.889
5 Peugeot 492.961
6 Citroen 412.785
7 Toyota 345.219
8 Fiat 315.424
9 Mercedes 291.769
10 BMW 273.219
Top 3 vanzari (mai 2005)
– pe segmente –
Mini:
1. Fiat Panda
2. Smart ForTwo
3. Ford Ka
Executive:
1. Audi A6
2. Mercedes E
3. BMW 5
De lux:
1. BMW 7
2. Audi A8
3. Mercedes S
Mini MPV
1. Renault Scenic
2. Volkswagen Touran
3. Opel Zafira
MPV:
1. Renault Espace
2. Ford Galaxy
3. Mitsubishi Grandis
Sport:
1. Mercedes SLK
2. Mercedes CLK
3. Opel Tigra
Sursa: JATO Dynamics