Magazinele dealerilor auto apar ca ciupercile dupa ploaie Cresterea pietei auto din Romania se reflecta perfect in numarul si frecventa impresionanta a deschiderii de noi show-roomuri.
A devenit deja o obisnuinta sa parcurgi orice oras din tara si sa dai cu ochii aproape la fiecare intersectie importanta de cate o expozitie cu vanzare a unui dealer de masini. Dupa modelul magazinelor alimentare, urmat, de curand, si de comerciantii de aparatura electrocasnica si computere, show-room-urile auto au inceput sa acapareze fiecare spatiu liber aflat in zonele cu trafic intens. De cate ori nu ati auzit in maxi-taxi discutii de genul „opriti va rog la Dacia” sau „vreau sa cobor la Skoda”?
Denumirile date de edili strazilor tind sa devina desuete, statiile de autobuz neimportante iar cladirile istorice sunt ignorate cu desavarsire. Acum, luxul si modernismul sunt la moda, iar orasenii se lasa fara multa vorba sedusi de dimensiunile si designul futurist al magazinelor care vand masini. Comerciantii de autovehicule nu pot fi decat fericiti ca se intampla astfel, afacerile lor devenind din ce in ce mai profitabile, odata cu extinderea ariei de acoperire. „Ideea este aceea de a fi cat mai aproape de clientii nostri, iar acestia sunt in toate zonele oraselor”, ne-a declarat Daniel Balaban, presedintele celui mai puternic dealer Skoda, Avia Motors.
O pozitie asemanatoare este cea a directorului general de la Badsi, cel mai mare dealer Nissan din Romania: „Ideea deschiderii unui al doilea show-room Nissan in Bucuresti a aparut din necesitatea de a fi mai aproape de clienti si de a putea beneficia de un spatiu de expunere suplimentar intr-o locatie aflata intr-un ax comercial foarte accesibil”.
Bucurestiul este, fara doar si poate, orasul cu cele mai multe reprezentante pe kilometru patrat, iar in zona de nord si cea din vest sunt atat de multe astfel de magazine incat un turist poate crede ca se afla la numai doi pasi de Detroit. Aglomeratia si obsesia comerciantilor de automobile pentru aceste zone au facut ca preturile terenurilor sa atinga cifre astronomice, pentru cateva sute de metri construiti fiind nevoie de patru sau chiar mai multe milioane de dolari. Fortati de costurile enorme necesare unei constructii in nord si de nevoia de alti clienti, reprezentantii marcilor consacrate pe piata au luat acum la tina zona de est a orasului.
Avia Motors este primul dealer auto care si-a incercat norocul in Pantelimon investind 2,5 milioane euro intr-un complex auto dedicat marcii Skoda. In planul presedintelui Avia intra si construirea unui alt show-room in zona care va apartine marcii Seat, al carui dealer este firma Alto Syncro condusa tot de Daniel Balaban. Un alt complex auto care va fi deschis in Pantelimon este cel al importatorului Peugeot, Trust Motors. Numit simbolic „Peugeot Est”, viitorul spatiu comercial face parte din strategia pe 2005 a companiei alaturi de alte cinci noi locatii din alte zone ale tarii.
La nivel de tara situatia este oarecum aceeasi. Se poate spune ca importatorii si reprezentantii lor in teritoriu cauta clientii cu show-room-ul, iar extinderea lanturilor de distributie a vehiculelor devine tot mai vizibila. Pe deoparte „vina” este a preturilor pentru terenuri, a potentialului comercial zonal si a saturarii anumitor arii, iar pe de alta parte este rezultatul constientizarii impactului pe care il va avea aderarea la UE asupra comerciantilor. Cei ale caror facilitati nu vor acoperi suficient piata pana atunci vor fi cu siguranta maturati de potentialul mult mai mare al companiilor care vor sosi din afara granitelor. Cu alte cuvinte, singura sansa de supravietuire a dealerilor actuali este aceea de a investi rapid in cei doi ani care le au ramas la dispozitie pana la sosirea „pestilor mari”.
Potentialul economic zonal impune strategia
„Totul tine de potentialul economic al zonei. Nordul si vestul Bucurestiului sunt aproape saturate iar, in opinia mea, tintele viitoare vor fi in ordine, estul si sudul orasului. Investitia noastra este apreciata nu numai de clientii nostri ci si de producator, importator si tot lantul de distributie. Este o investitie intr-o imagine de care Skoda este mandra si are toate motivele. Suntem la cel mai ridicat nivel de „corporate identity” pe care il are in momentul de fata marca.”
Daniel Balaban, presedinte Avia Motors