Consumul mediu anual de placi ceramice in Romania este de 1,2 mp pe cap de locuitor, mai putin decat media europeana, dar aproape de unele tari cu piete mult mai mari, cum ar fi Germania, unde un german achizitioneaza aproape 1,35 mp de gresie si faianta anual, conform unei analize facuta de producatorul auohton de profil Cesarom.
Spaniolii si grecii sunt cei mai mari consumatori de pe batranul continent, cu o medie anuala de 5,26 mp, respectiv 4,7 mp, consum care se arata in scadere din cauza crizei. Italienii au si ei o medie considerabila, 3 mp, in vreme de polonezii cumpara cate 2,8 mp pe an pe cap de locuitor.
In ceea ce-i priveste strict pe cei care cumpara placi ceramice, bugetul alocat de ei este de 750 de lei in medie, ceea ce inseamna o achizitie de 30 de mp odata, la un pret de 25 de lei mp. „Romanii fac aceasta investitie odata la 20 de ani. Germanii, care se caracterizeaza nu prin putere scazuta de cumparare, ci prin conservatorism, isi schimba gresia si faianta la 30 de ani si prefera modelele simple si de culoare alba”, explica Eduard Macarescu, directorul comercial Cesarom.
Acesta spune ca, pe de alta parte, italienii sunt ceva mai pretentiosi, alegand modele mai sofisticate si facand shimbarea nu mai tarziu de 20 de ani.
Analiza mentionata mai arata ca circa doi din trei romani cumpara produsele de la magazinele specializate, celalalt optand pentru centrele de bricolaj. Cat priveste preferintele pentru o anumita culoare, 24% aleg bejul, 22% nuantele de albastru, iar 17% si 11% maro, respectiv verde.
70% dintre cumparatori sunt casatoriti, o explicatiei fiind aceea ca achizitia are loc pentru dotarea caminului. De altfel, decizia de cumparare si alegerea nuantei apartine de regula femeilor, cu varste de 30-50 de ani, studii medii sau superioare si cu venituri medii.