Afisate necorespunzator, preturile in lei noi pot provoca grave confuzii in mintea consumatorilor.
Si la banci si Bursa RON-ul isi va face simtita prezenta prin cursuri de schimb comisioane si preturi de tranzactionare.
Daca de la 1 martie 2005 comerciantii nu se vor conforma obligativitatii afisarii preturilor atat in lei vechi, cat si in lei noi (lei grei) amenda ce le va fi aplicata va fi de 10-30 de milioane de lei vechi.
Se pare insa ca masura punitiva nu va fi necesara, atat comerciantii, cat si bancile fiind gata de afisarea dubla a preturilor. Chiar daca in unele magazine inca nu a aparut dubla afisare, toti comerciantii pe care i-am contactat, fie ei mai mari sau mai mici ne-au confirmat ca de la 1 martie totul va fi asa cum prevede legea. Concluzia ca magazinele sunt pregatite poate fi trasa si in cazul celor virtuale: intrand pe siturile www.flamingo.ro sau www.flanco.ro putem vedea preturi afisate atat in lei noi, cat si in lei vechi. Altele cum ar fi www.emag.ro au gasit o alta solutie, preturile lor sunt afisate direct in euro.
In plus, clientii magazinelor virtuale sau „reale” vor avea o surpriza placuta: preturile nu vor fi rotunjite in sus asa cum foarte multi oameni se asteptau, ci in jos si chiar daca nu va rezulta un castig prea mare (pana la 1.000 de lei in general), din punct de vedere psihic, cumparatorul se va simti cu siguranta mai confortabil atunci cand va privi la rafturi. Asa ca, una din problemele care pana acum dadeau batai de cap BNR-ului aceea a limitarii presiunilor inflationiste, pare a-si fi gasit deja rezolvarea.
O problema mai mare din punct de vedere psihologic pentru cumparatori va fi insa cu siguranta aceea de a-si corela veniturile obtinute cu noile preturi, tendinta la nivelul acestora fiind sa nu dea foarte mare atentie valorilor de genul zecilor sau sutelor de lei, valori care calculate in lei noi, echivaleaza cu sume de ordinul sutelor de mii sau milioanelor de lei vechi.
Comerciantii, la randul au operat cu siguranta modificari ale preturilor in aceste ultimele luni, in asa fel incat sa se ajunga la un optim si din punctul de vedere al gestionarii numerarului. In acest context, tinand cont de costurile extrem de ridicate ale administrarii cash-ului sub forma de moneda am putea asista la o campanie concertata de promovare a cumparaturilor la comercianti cu cardurile, initiata chiar de catre acestia din urma. Bineinteles ca in sprijinul acestei initiative vor sta si bancile, precum si companiile internationale de carduri (Visa si Mastercard).
In afara modificarilor ce trebuie operate in contabilitate si sistemele informatice, comerciantii ce lucreaza direct cu clienti persoane fizice vor trebui sa achizitioneze noi case de marcat sau sa le adapteze pe cele vechi pentru a putea primi numerarul sub forma de moneda metalica, dar asta abia dupa 1 iulie, cand leul greu va aparea si sub forma fizica.
Preturi mai mici
„Pregatim trecerea la leul greu inca de acum 3 luni. O comisie formata din 5 persoane au pilotat acest proiect. Nu „full time” pentru ca nu a fost necesar.
A fost necesara numai o modificare de soft informatic – modificare ce a fost facuta in totalitate de catre departamentul nostru informatic.
Etichetele au inceput sa se printeze cu cele doua monezi inca de acum cateva zile astfel incat sa fim gata pe 1 martie cu toate cele 60.000 de produse, in fiecare magazin.
Nu sunt si nu vor fi probleme in acest sens, deoarece am fost prevazatori.
Preturile vor fi rotunjite in favoarea clientilor, astfel de exemplu o paine care costa acum 2.999 de lei va costa in lei noi: 0,29 si nu 0,3 lei.”
Francois Oliver, director executiv, Carrefour Romania
Cursuri de schimb in lei noi
La banci, vom avea de asemenea o dubla afisare a preturilor in sensul ca atat cursurile de schimb, cat si comisioanele vor putea fi consultate, atat in lei vechi, cat si in lei noi. De mentionat ca indicativul pentru leul vechi este ROL, iar pentru leul nou RON, simboluri care cu siguranta vor putea fi vazute la casele de schimb sau la ghiseele bancare.
Toate bancile sunt pregatite la acest moment pentru afisarea dubla.
Costurile de implementare a acestei masuri nu au creat nici ele probleme fiind nesemnificative, dupa cum marturisesc mare majoritate a bancherilor.
La Bursa insa, in leul nou va fi afisat doar sumarul tranzactiilor, la sfarsitul zilei. In cursul zilei insa, valoarea tranzactiilor va putea fi vizualizata doar in lei vechi, pana la 1 iulie 2005, cand se va trece si aici la leul nou. Costurile legate de implementarea afisarii pretului actiunilor in RON sunt de asemenea minime pentru BVB, deoarece softul a fost realizat in-house (de informaticienii Bursei). „Daca am fi ramas pe softul anterior, cu siguranta ca am fi avut costuri mai mari, pentru ca ar fi trebuit sa platim firmei proprietare a softului, modificarile necesare.”, declara domnul Stere Farmache, directorul general al BVB.
Consultari bancare
„In aceste zile exista la nivelul bancilor de a afisa comisioanele si cursurile de schimb intr-un mod cat mai unitar. Au fost o serie de discutii la nivelul Asociatiei Romane a Bancilor pentru a se gasi o exprimare unitara a felului in care se va face afisarea in lei vechi si lei noi. In ceea ce priveste costurile implementarii dublei afisari acestea sunt nesemnificative.”
Radu Gratian Ghetea, presedinte, Asociatia Romana a Bancilor
Pretul anumitor actiuni va fi influentat
„Nu vad un impact major asupra tranzactiilor prin afisarea acestora in lei noi. Totusi, pe anumite actiuni, acelea care vor costa cativa banuti ar putea exista influente.”
Stere Farmache, director general, Bursa de Valori Bucuresti
269 ce?
In galeria comerciala din Carrefour Orhideea magazinele au inceput deja sa afiseze preturile si in leul nou. Motiv de confuzie pentru clienti. In vitrina unor magazine troneaza mare anuntul de reduceri, inca nu am iesit din perioada soldurilor, si cel al preturilor. 269 urmat de ceva indescifrabil de la distanta ii duce pe cei mai multi trecatori cu gandul la ideea ca un produs costa 269.000 lei. Trebuie sa te uiti foarte atent sa iti dai seama ca este vorba de 269 lei noi, si ca, de fapt, produsul costa 2.690.000 lei, in curand vechi. Datorita marimii caracterelor, iti sare in ochi 269 urmat de ceva ce de la distanta par zerouri, iar pretul real, cel in moneda ROL, este mentionat pe cel de al doilea rand si este scris cu un caracter mult mai mic.
La fel se petrec lucrurile si in cazul hipermarketului Cora ce a trecut inca de saptamana trecuta la afisarea preturilor de pe raft in „lei noi”. Pentru a avea siguranta ca toate produsele vor avea preturile modificate pana la data impusa, comerciantii din marile magazine au schimbat deja etichetele. Televizoarele de 600 de lei, puloverele de 9 lei si 99 de bani, sau uleiul de floarea soarelui de 3,57 lei au pus la grea incercare mintea cumparatorilor care incercau sa faca rapid transformarea in „banii nostri”. Cu toate ca, pe etichete este afisat si pretul in moneda actuala (atat de mic incat pentru o persoana cu vederea mai slaba este imposibil de distins), incercarea de a trece rapid printre rafturi pentru a compara ofertele se poate solda cu o puternica durere de cap.
Romania intra in clubul preturilor …9,99
Desi la ora actuala o alta combinatie de cifre este mult mai celebra in Romania, cea cu 89, datorita liniilor telefonice „fierbinti”, un serviciu nou si oarecum neobisnuit pentru romanul in tranzitie, odata cu trecerea la leul greu un alt grup de cifre – oarecum asemanator cu primul ca scriere – isi va capata probabil celebritatea.
E vorba de cuplul de cifre 99. Si pentru cine este inca nedumerit despre ce este vorba le reamintim de celebrele cataloage germane (Nekermann), care circulau si la noi in ultimii ani ai regimului Ceausescu si in primii de dupa caderea acestuia, in mare voga fiind in acea vreme. Rasfoindu-le eram uimiti nu numai de gama larga de produse ce putea fi gasita in paginile acestora, ci si de modul de afisare a preturilor, multe terminandu-se cu 99, fie ca era vorba de marci sau pheningi. Astfel, nu de putine ori vedeam preturi de tipul 6,99 DM (marci germane) sau pentru produse mai scumpe, de 6.999 DM.
E drept ca si magazinele romanesti s-au lasat inspirate de astfel de tehnici comerciale, cel mai nou exemplu fiind probabil pliantul lantului de magazine Media Galaxy, unde se poate vedea spre exemplu un laptop comercializat la valoarea de 29.999.990 lei. Datorita lungimii pretului, dar si a faptului ca la ora actuala e greu pentru un roman mediu sa-si imagineze ce beneficiu obtine prin economisirea a zece lei, impactul psihologic este mult diminuat. Cea mai mica moneda in circulatie la ora actuala este cea de 500 de lei (chiar daca oficial si cea de 1 leu este in circulatie, in mod practic ea nu este folosita in tranzactii). Altfel se va pune problema in momentul in care cineva se va hotara sa cumpere un produs in valoare de 6,99 de lei, sa spunem. Datorita faptului ca moneda de un ban se va gasi pe piata, cumparatorul va putea constata singur ca de fapt economiseste ceva, acel ban (echivalentul a 100 de lei vechi) ramanand in buzunarul sau in forma fizica, palpabila.
Este interesant insa de vazut cum vor trata comerciantii acest aspect psihologic al preturilor. De foarte multe ori, in discutii s-a mentionat doar aspectul costurilor denominarii si faptul ca ele s-au incadrat sau nu in estimarile initiale. Un alt aspect a fost omis si inclinam sa credem, cu buna-stiinta: acela al castigurilor ce pot fi obtinute prin reducerile de preturi, multumita atragerii unui numar mai mare de cumparatori. Probabil ca se vor gasi magazine care sa aiba chiar campanii de promovare in care mesajul principal sa fie acela ca: „noi am rotunjit preturile doar in favoarea clientilor”. Cum insa, fiecare din comercianti isi tine inca secreta strategia de comunicare prilejuita de un astfel de eveniment nu ne ramane decat sa asteptam derularea evenimentelor.
Rasfoind insa un catalog al unei firme celebre, de prezentare a unor produse cosmetice nu am putut sa nu remarcam faptul ca trecerea preturilor din lei vechi in lei noi s-a facut in folosul clientului in felul urmator: un produs al carui pret in lei vechi era de 69.400 lei costa doar 6,9 lei grei (reducere de 400 de lei vechi sau 40 de bani noi).
Ramane de vazut daca si alti comercianti vor urma acest exemplu, in ceea ce priveste reducerea preturilor.
Un alt aspect remarcat insa la respectivul catalog de produse este si raportul in care se afla afisarea celor doua preturi. In timp ce pretul in lei noi era scris cu un corp de litera mare si ingrosat, pretul vechi abia de se vedea, fiind realizat cu un corp mic de litera si subtire.
In alta ordine de idei, cei care trecusera la afisarea preturilor unor produse la cantitati de 100 g, in loc de un kilogram (pentru a nu-si speria clientii) vor fi cu siguranta nemultumiti de aceasta masura, care ii face sa revina la o metoda comerciala mai putin avantajoasa din punctul de vedere al influentarii comportamentului consumatorului.
„Unul dintre riscurile luate in considerare in decizia de achizitie este riscul financiar. Reducerea pretului inseamna reducerea riscului financiar. Ceea ce marketerii numesc „odd pricing” (adica preturile care se termina in 99) sau „multiple pricing” (procedeul prin care doua produse de 40 de lei fiecare sunt vandute nu la 80 de lei, ci la 79 de lei) genereaza asociatii psihologice ce determina consumatorii sa memoreze de fapt un pret mai mic decat cel real, dupa cum o demonstreaza o serie de studii cu privire la comportamentul consumatorilor. Se considera in acelasi timp ca decizia de cumarare se ia in medie in 10-14 secunde, pentru unele produse din FMCG (produse de larg consum de uz general) relizandu-se chiar in 2-3 secunde. Avand in vedere faptul ca achizitia presupune o serie de rationamente privind capacitatea produsului de a satisface anumite nevoi de cumparare, este clar ca un pret ce „pare” doar mai mic, poate declansa decizia decizia de cumparare.”
Alexandra Craciun, lector doctor, Departamentul de Comunicare si Relatii Publice, Universitatea Bucuresti
Programul de emisiune monetara al Bancii Nationale a Romaniei
– Se va desfasura in trei etape:
-octombrie 2004 – iunie 2005 – asigurarea cantitatilor necesare de bancnote si monede metalice noi pentru lansare in circulatie.
-iulie 2005 – decembrie 2005 – suplimentarea noii emisiuni pentru acoperirea nevoilor circulatiei (in crestere in trim. IV).
-ianuarie 2006 – decembrie 2006 – finalizarea emisiunii si realizarea inlocuirii treptate a vechilor insemne cu cele din noua emisiune monetara.
Incepand cu 1 iulie 2005, in circulatie se vor afla atat leii noi, cat si leii vechi.
– Afisarea preturilor in cele doua monede (lei vechi si lei noi) la locul de expunere a marfurilor:
– de la 1 martie 2005, cu patru luni inainte de lansarea noii emisiuni.
– pana la 30 iunie 2006, cu sase luni inainte de incetarea puterii circulatorii a vechii emisiuni.
– Circulatia duala a celor doua emisiuni:
– timp de un an si jumatate.
– vor putea fi utilizate pentru plati, concomitent, atat cupiurile noii emisiuni, cat si cele ale vechii emisiuni.
– Preschimbarea vechilor cupiuri dupa incetarea puterii de circulatie
– timp de trei ani (1 ianuarie 2007 – 31 decembrie 2009), prin sucursalele BNR si alte institutii de credit, fara a fi percepute comisioane de la public.