Comerțul electronic este trendul momentului în retail, însă acest lucru nu înseamnă că retailul offline ar fi amenințat în ansamblul său de dezvoltarea e-commerce. Realitatea este că, mai departe, cele mai mari volume de retail se vor înregistra în mediul fizic. Explicația: cele mai multe persoane doresc, măcar parțial, experiența clasică de shopping și achiziția instant, cel puțin pe anumite categorii de produse.
Este clar că magazinele online vor avea tot mai mulți clienți și afaceri în creștere, dar raportat la offline, valorile rămân încă destul de reduse. Spre exemplu, un retailer de produse de mobilă și bricolaj din București, care se pregătește pentru listarea pe piața de capital, dezvăluia recent că magazinul online, deși înregistrează creșteri imense la fiecare perioadă de raportare, reprezintă oricum doar câteva procente din volumul total de vânzări al firmei, în condițiile în care există doar două unități fizice alături de respectivul e-shop.
Există multe afaceri de retail offline care pot prospera dacă folosesc instrumente online adecvate, cu sau fără magazin online anexat afacerii. Ideal este să existe totuși un website propriu, acolo unde clienții pot găsi informații despre respectivul spațiu de retail, inclusiv date de contact, programul magazinului, detalii despre lista de produse etc. Se spune că cine nu este online nu există în business, în lumea digitală actuală. E-commerce nu este pentru orice afacere, însă prezența online, cu siguranță este! Mediul online poate oferi branding, marketing, PR, publicitate, poate ajuta la atragerea de clienți chiar spre locațiile fizice de vânzare de produse (sau servicii, după caz).
Putem lua în calcul exemplul unei patiserii / brutării – eventual una cu specific, care să iasă în evidență: artizanal, bio, produse naturale, nișe apreciate de consumatori. O astfel de afacere nu este orientată de obicei spre e-commerce propriu-zis, ci vinde offline într-o locație produse proaspete, cu termen de valabilitate foarte scăzut, căci vorbim despre produse perisabile. Un website propriu va atrage însă atenția în mediul online și va putea conduce clienții spre locația fizică de vânzare.
În plus, pe website se pot posta informații diverse, noutăți despre produse și nu numai, date propagate apoi cu ajutorul rețelelor de socializare. Însă website-ul propriu înseamnă o prezență solidă, rădăcini online care indică și o promisiune de seriozitate a brandului, ceea ce va genera un plus de încredere în rândul consumatorilor și a potențialilor consumatori. De asemenea, prin prisma datelor de contact prezentate pe website, se poate intra în legătură pentru plasarea de comenzi speciale, care vor fi ridicate apoi de client din locație sau care vor putea fi livrate prin diverse metode. Un astfel de website poate merge spre zona de e-commerce, dar nu neapărat, în sensul că se poate rezuma la astfel de comenzi speciale, de mare volum, și nu la vânzare de retail clasic, așa cum se întâmplă în spațiul fizic.
Un website de acest gen înseamnă o investiție redusă, chiar și cu mici forme de promovare, activare, SEO. Bugetul poate începe de la sute de euro până la mii de euro, dar suma va fi utilizată cu folos, convertită curând în vânzări, dacă planul este conceput și aplicat corect. Atenția la detalii este importantă – designul, găzduirea web, domeniul web, toate trebuie alese cu grijă. Estetica website-ului trebuie să fie impecabilă, la fel și partea de încărcare și navigare online, capitol de care este resonsabil planul de web hosting. Sunt multe site-uri specializate care te ajuta sa alegi cel mai bun plan de hosting. De exemplu pe reviewhosting.ro sunt expuse atat avantajele cat si minusurile unor planuri de gazduire de la companiile de top din tara noastra.
Multe afaceri offline pot profita de avantajele prezenței online în acest fel, chiar dacă nu vor să facă un pas mare spre e-commerce. Poate fi vorba despre un magazin de piese auto, de covoare, de textile pentru casă, de materiale de construcții etc. Poate fi un restaurant, un bar, o cafenea, un hotel, o croitorie, o spălătorie auto, deci conceptul se aplică și pe zona de servicii, inclusiv HoReCa.