Scrie pentru noi

AcasăFinante PersonaleCare sunt actele necesare pentru inregistrarea decesului

Care sunt actele necesare pentru inregistrarea decesului

Ultimele articole

Lucruri pe care să le știi despre legislația muncii

Legislația muncii este, de multe ori, un subiect tabu pentru angajați, care rareori își...

Top 5 investiții majore când deții o firmă de transport, pentru a fi competitiv pe piață

Într-un mediu de afaceri atât de dinamic, să rămâi competitiv poate fi o dificultate....

Fie că vrem sau nu, oricine trece la un anumit moment al vieții prin evenimente mai puțin placute. În general acest tip de evenimente sunt marcate de tristețe, iar după depășirea momentului oricine are tendința de a nu își mai aminti prea multe despre acesta și de a trece cât mai repde peste.

Însă, orice persoană poate trece de-a lungul vieții prin situația unui deces a unei persoane dragi cel puțin o dată în viață. Suferința care vine odată cu acesta este destul de mare și de copleșitoare și are capacitatea să îngreuneze și mai mult pragul depășirii situației și revenirea la normal, în urma lui.

Diferența dintre înmormântare și pomenire

Diferența dintre înmormântare și pomenire

Pentru ca toți cei dragi persoanei decedate să rămână cu conștiința împăcată pentru faptul că i-au oferit cea mai bună modalitate de a părăsi lumea celor vii, încă din cele mai vechi timpuri oamenii au apelat la slujbele de înmormântare. Acestea sunt momentele în care este onorată persoana în cazuă cu trupul present. De asemenea, pentru altfel de situații există și alte posibilități de onorare. Astfel, se poate vorbi despre slujba de pomenire, pentru atunci când se dorește un moment de memorializare a persoanei decedate dar la care trupul nu este prezent. Și pentru cei care au ales să fie incinerate, se poate practica acest obicei.

Așadar, pentru situația în care trupul este prezent, funeraliul sau evenimentul de servicii funerare are loc imediat după deces.

Tradițiile serviciilor funerare

Tradițiile serviciilor funerare

Încă din cele mai vechi timpuri a rămas obiceiul ca, la orice înmormântare, sicriul și urna să fie prezente. De obicei, serviciile funerare se desfășoară în locații special amenajate, precum capela, cimitirul sau într-un lăcaș de cult.

Familia, prietenii și toți apropiații persoanei decedate sunt prezente pentru a o conduce pe ultimul drum și pentru a-i fi alături pentru ultima dată. În funcție de zona în care locuiesc, există obiceiuri de a cânta, recita poezii, de a-și aminti momente cu aceasta sau de a ține un elogiu. Tradiția la noi în țară este ca majoritatea înmormântărilor să fie religioase, așadar, va exista un preot care va citi o predică.

După slujbă, rămășițele persoanei vor fi transportate către cimitir, unde are loc înmormântarea propriu-zisă. După acest pas, familia poate oferi un prânz în memoria persoanei dragi.

Care sunt actele necesare pentru a fi declarant decesul?

Care sunt actele necesare pentru a fi declarant decesul?

Cele mai citite articole

Chiar dacă este vorba de un eveniment cu un impact destul de mare, actele nu trebuie să reprezinte o povară pentru cei care sunt demni de a se ocupa de ele. Certificatul de deces este acela care poate fi eliberat către orice membru al familiei sau către orice persoană îndreptățită să îl obțină. Există situații, la un anumit timp după eveniment, ca un alt membru al familiei să aibă nevoie de certificatul de deces. Este nevoie în acest caz de completarea unei cereri la serviciul de stare civilă pentru eliberarea unui duplicat al certificatului de deces.

Actul doveditor al decesului unei persoane poate fi realizat atât în cadrul S.P.C.L.E.P. (Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor), sau în cadrul primăriei administrative teritorială în a cărei rază a avut loc decesul sau a fost găsit cadavrul. Momentul declarării decesului și a realizării actelor trebuie să se desfășoare la maxim 3 zile de la data producerii evenimentului sau de la data în care a fost descoperit decesul. Cele două date vor fi pe deplin regăsite în cadrul documentelor, mai exact data producerii decesului și data la care au fost întocmite actele.

Indiferent de instituția aleasă pentru declararea și înregistrarea decesului, pentru eliberarea actului este nevoie de o serie de documente.

Primul dintre ele este certificatul medical în care se constată decesul. Acesta este urmat de certificatele de naștere și cel de căsătorie, dacă este cazul. În completare, este nevoie de actul de identitate a persoanei, o fotocopie a actului de identitate a persoanei care a decis să declare decesul, și de un timbru fiscal în valoare de 2 lei. Nu în ultimul rând, este nevoie și de aprobarea parchetului atunci când există situația în care decesul este cauzat de  sinucidere sau de un accident, sau situația în care decesul nu a fost anunțat în termenul legal de 3 zile.

Pentru persoanele care au ales să meargă pe altă metodă de memorializare în afară de serviciile funerare tradiționale, tot în cadrul instituției de stare civilă, persoanei care declară decesul îi este oferită o adeverință, într-un singur exemplar, pentru a confirma înhumarea sau incinerarea.

Dacă există situația în care decesul s-a produs în altă zonă în afara teritoriului României, decesul a fost constatat la primăria de pe raza teritorială de unde a avut loc evenimentul, înhumarea sau incinerarea va fi aprobată prin intermediul adeverinței primite de la acea instituție.

Certificatul de deces este important pentru urmașii persoanei în cauză

De cele mai multe ori, după un deces urmează dezbaterea moștenirii între frați sau între persoanele cărora le sunt adresate bunurile lăsate prin intermediul testamentului. În cadrul acestui proces, certificatul de deces este actul principal necesar pentru a merge la notariat și a înainta dorința de a apela la aceste servicii.

Astfel de evenimente sunt inevitabile pentru oricine, însă procurarea actelor necesare pentru obținerea certificatului de deces ce va fi foarte util mai târziu nu trebuie să mai ie o grijă în plus dacă știi deja de ce ai nevoie.

Sursa Foto: Pixabay

Cele mai citite articole

Ultimele articole

Lucruri pe care să le știi despre legislația muncii

Legislația muncii este, de multe ori, un subiect tabu pentru angajați, care rareori își...

Top 5 investiții majore când deții o firmă de transport, pentru a fi competitiv pe piață

Într-un mediu de afaceri atât de dinamic, să rămâi competitiv poate fi o dificultate....

Anvelope de vară și eficiența energetică: secretul unui condus mai economic

Anvelopele de vară prezintă caracteristici care asigură o aderență optimă pe carosabil uscat și...

De la idee la implementare: cum să lansezi cu succes o afacere agricolă

Antreprenoriatul agricol reprezintă o oportunitate excelentă de a investi într-un domeniu dinamic, în care...

Mai multe articole similare

Lucruri pe care să le știi despre legislația muncii

Legislația muncii este, de multe ori, un subiect tabu pentru angajați, care rareori își...

Top 5 investiții majore când deții o firmă de transport, pentru a fi competitiv pe piață

Într-un mediu de afaceri atât de dinamic, să rămâi competitiv poate fi o dificultate....

Anvelope de vară și eficiența energetică: secretul unui condus mai economic

Anvelopele de vară prezintă caracteristici care asigură o aderență optimă pe carosabil uscat și...