SEO este prescurtarea noţiunii de „search engine optimization”, care înseamnă optimizare pentru motoarele de căutare. Acest termen definește toate tehnicile implementate pentru a îmbunătăți poziția unui site web cu ajutorul motorului de căutare (SERP). Se mai numește referință naturală.
Obiectivul unui expert în referențierea naturală este de a îmbunătăți vizibilitatea site-urilor web pe care le susține, făcându-le să câștige locuri pe motoarele de căutare (Google, dar și Yahoo!, Bing etc.). Scopul este de a reuni utilizatorii de internet interesați de produse / servicii sau conținut informativ.
Se pune că un site este bine optimizat sau la care se face referință, dacă se află în prima poziție a unui motor de căutare la interogările dorite.
Care sunt principalele criterii în SEO?
Site-urile cele mai vizitate de utilizatorii de internet sunt cele care apar chiar pe prima pagină de rezultate (printre primele 10). Dintre aceste prime 10 rezultate, primele 3 site-uri sunt cele mai vizitate.
Conform studiilor, cifrele pentru procentul de clicuri pe rezultatele căutării Google sunt după cum urmează:
- prima poziție: 33% din clicurile pe computer;
- a doua poziție: 15,6% din clicurile pe computer și aceleași pe mobil;
- poziția a 3-a : 10% din clicurile pe computer și aceleași pe mobil;
Primele 3 rezultate reprezintă, prin urmare, aproape 60% din clicurile pe motoarele de căutare. De aici și importanța de a fi bine plasat în rezultatele naturale.
Google evaluează site-urile în funcție de gradul de relevanță. Cu cât notele sunt mai bune, cu atât sunt mai vizibile și sunt mai aproape de prima pagină. Pentru a fi relevant în ochii motorului de căutare, sunt luate în considerare mai multe criterii şi anume:
- optimizare on- page: conținut textual al paginilor site-ului. Optimizarea on-page sau on-site este setul de tehnici care vizează îmbunătățirea calității conținutului unui site / pagină web.
- optimizarea off-page sau off-site este tehnica care vizează îmbunatăţirea unui site/ pagină web prin metode externe. Partea din afara site-ului reprezintă tot ceea ce afectează mediul unui site și, prin urmare, linkurile care redirecționează către o pagină a acestuia. Cantitatea de linkuri este, de asemenea, un factor, dar este mult mai important să se parieze pe calitatea linkurilor decât pe cantitatea acestora.
- experiență utilizator – această parte este ultima care a fost luată în considerare de Google, dar de ani de zile s-a constatat că acest punct trebuie luat în serios, dacă se doreşte un loc asigurat în primele rezultate ale căutării.
Factori importanţi pentru optimizare SEO:
- ergonomia site-ului: aspect și calitate;
- rata de revenire;
- rata de conversie;
- experiența utilizatorului.
O îmbunătățirea a performanței asupra fiecărui criteriu va ajuta la îmbunatățirea poziției în rezultatele de căutare. În schimb, a pune la sfârşit aspectul experienței utilizatorului ar fi o greșeală gravă. Motoarele de căutare pot penaliza asta din ce în ce mai mult, deoarece vor continua să își ridice standardele în domeniu. Aşadar, mai presus de toate, nu trebuie neglijate!