Lansarea și dezvoltarea platformelor sociale și nu numai au creat cele mai bune premise ca orice tip de comunicare dintre companii și clienți să fie mai rapidă și mai accesibilă ca oricând. Emailurile și newsletterele joacă un rol crucial în această dinamică, oferindu-i oricărei companii o cale directă și eficientă de a menține legătura cu clienții, de a-i informa despre noutăți și de a le oferi oferte personalizate.
Deși mesajele promoționale joacă un rol esențial, companiile sunt obligate să asigure protecția datelor personale ale clienților în fața incidentelor de securitate cibernetică. Protecția datelor personale trebuie văzută ca un element fundamental al unei strategii de marketing etic și responsabil, care pune accent pe construirea unei relații de încredere cu clienții.
O companie care demonstrează că își valorizează clienții va depune toate eforturile necesare pentru protejarea datelor lor personale; aceste eforturi nu vor rămâne nerăsplătite: compania își întărește imaginea și transformă clienții loiali în ambasadori ai brandului.
Normele GDPR și ISO 27001 în protecția datelor
Implementat în mai 2018, GDPR a reprezentat un moment de cotitură în legislația privind protecția datelor, oferind un cadru juridic armonizat pentru toate statele membre ale Uniunii Europene. Principiul său este protecția drepturilor și libertăților fundamentale ale individului, în special dreptul la protecția datelor personale.
Organizațiile trebuie să obțină consimțământul explicit al persoanelor pentru colectarea și procesarea datelor lor personale oferind, în același timp, posibilitatea retragerii acestui consimțământ simplu și accesibil. Totodată, există și ”dreptul de a fi șters”, care le permite persoanelor să solicite ștergerea datelor personale atunci când acestea nu mai sunt necesare scopurilor pentru care au fost colectate sau atunci când persoanele își retrag consimțământul.
Pe lângă reglementările juridice, organizațiile se bazează și pe standarde internaționale pentru a-și ghida eforturile de securitate a informațiilor, ISO 27001 fiind unul dintre ele. Organizațiile sunt încurajate să efectueze evaluări periodice ale riscurilor de securitate și să implementeze măsuri adecvate pentru a gestiona aceste riscuri.
ISO 27001 subliniază importanța angajamentului conducerii pentru asigurarea securității informației, cerând stabilirea unor obiective clare de securitate și alocarea resurselor necesare pentru atingerea acestora. La fel ca alte standarde ISO, 27001 pune accent pe îmbunătățirea continuă a SMSI, folosind un ciclu Plan-Do-Check-Act (PDCA) pentru a asigura adaptabilitatea și eficiența măsurilor de securitate în fața noilor amenințări.
Consimțământul și transparența
Un aspect esențial în protecția datelor personale este consimțământul informat al clienților. Companiile trebuie să se asigure că toți clienții înțeleg ce fel de date sunt colectate, în ce scop și cum pot să își retragă consimțământul.
Acest lucru implică:
- Claritate în comunicare: folosirea unui limbaj simplu și accesibil atunci când se explică politica de confidențialitate.
- Ușurința retragerii consimțământului: crearea unei metode simple prin care clienții să poată opri primirea comunicărilor.
Securitatea tehnologică
Pe lângă principiile organizatorice, companiile trebuie să investească în soluții avansate de protecție a datelor personale, în special:
- Folosirea protocoalelor de securitate pentru email: Implementarea DMARC, SPF și DKIM pentru a preveni falsificarea emailurilor și phishingul.
- Criptarea end-to-end: Asigurarea că mesajele sunt criptate de la sursă până la destinație, astfel încât doar destinatarul să poată să le decripteze.
- Securitatea la nivelul dispozitivelor: Implementarea unor politici de securitate pentru dispozitivele care accesează și trimit emailuri, precum autentificarea multi-factor și software-ul antivirus actualizat.
Angajații trebuie să înțeleagă riscurile
O verigă slabă în securitatea informatică este chiar factorul uman; din acest motiv, compania trebuie să investească timp și resurse în educația și formarea continuă a angajaților despre riscurile de securitate cibernetică și bunele practici în protecția datelor sunt esențiale.