Atunci cand spiritul intreprinzator ne indeamna sa pornim, de la zero, o afacere, fiind evident vorba despre una de mica amploare, asa cum este firesc la inceput, daca nu avem conturat inca un plan foarte clar, cu siguranta ne vom interesa si vom cauta detalii despre cele mai cunoscute afaceri mici de familie, cum functioneaza acestea, cat de profitabile pot deveni, cat efort financiar implica pentru a le pune pe picioare etc. Evident, inca nu putem vorbi despre afaceri mici de familie cu o traditie indelungata, care sa implice multe generatii, pentru ca abia anii ”90 au fost startul pentru primele asemenea business-uri si in foarte putine cazuri putem vorbi despre o reluare a unei anumite afaceri de familie, dupa o intrerupere indelungata, care insumeaza zeci de ani de regim comunist.
Care sunt cele mai intalnite afaceri mici de familie?
Pentru aceasta categorie de business, domeniile sunt extrem de variate, iar o parte dintre afacerile mici de familie au devenit, in timp, unele de amploare, transformandu-se chiar in adevarate corporatii.
Daca ar fi sa enumeram doar cateva dintre cele mai populare afaceri mici de familie, cu siguranta avem in vedere cele care se desfasoara in mediul rural, pe suprafete reduse ca intindere, fie ca este vorba despre roade ale pamantului traditionale, legume de tot felul, mici livezi cu mere, pere, gutui sau cultivarea de lavanda, galbenele, plante cunoscute pentru multiplele lor beneficii, stupine care produc miere, alaturi de alte produse apicole, extrem de apreciate. Domeniul comercial este si acesta un taram fertil pentru afacerile mici de familie, fie ca este vorba despre mici magazine de cartier, cu „de toate” dar si axate pe un anumit gen de marfa, magazine on line, pizzerii, shaormerii, patiserii, cofetarii.
De asemenea, domeniul serviciilor este ofertant pentru micile afaceri de familie, fie ca este vorba despre frizerii, saloane de infrumusetare, catering, organizare de petreceri pentru copii sau pentru adulti, agentii de voiaj, spalatorii auto, spalatorii covoare sau exclusiv haine, iar lista poate continua.
Care sunt principalele atuuri pentru buna functionare a afacerilor mici de familie?
Daca ne ghidam dupa acea veche expresie care spune ca nimeni nu iti poate fi mai aproape decat propria familie, atunci chiar membrii familiei pot fi partenerii de incredere in demararea unei mici afaceri. Asta, pentru ca fiecare dintre cei implicati in afacere se cunosc, cu bune, cu rele, stiu cum sa aplaneze un conflict, distribuirea sarcinilor poate fi facuta mai usor, cunoscandu-se capacitatile si abilitatile care vor aduce un plus de eficienta odata plasati acolo unde ii recomanda acele calitati.
Dar dezavantajele?
Paradoxal, uneori tocmai faptul ca fac parte din familie, partenerii ar putea, la un moment dat, sa nu mai functioneze ca un mecanism eficient, iar motivele pot fi orgolii, convingerea ca unul „trage” mai mult decat celalalalt, iar asta impune si o impartire a profitului diferentiata din aceasta cauza, alaturi de alte minusuri care pot fi constatate, de fapt, in orice categorii de business, unde cei implicati nu sunt legati de niciun grad de rudenie.