Costurile ascunse care iti „mananca” profitul in e-commerce

Ai facut pasul cel mare. Ti-ai lansat propriul magazin online. Produsele sunt bune, ai inceput sa primesti comenzi si vezi cum banii intra in cont. Si totusi, la final de luna, cand tragi linie, marja de profit este subtire ca o foaie de hartie. Unde se duc banii?

De cele mai multe ori, ca mic antreprenor, te concentrezi pe costurile evidente: achizitia marfii, marketingul platit si taxa de curier. Dar adevaratii „vampiri” ai profitului sunt costurile ascunse, cele pe care nu le pui intr-un Excel – ineficienta, timpul pierdut si greselile operationale.

Intr-un business la inceput de drum, optimizarea acestor mici procese interne este diferenta dintre un esec costisitor si o afacere scalabila.

Haosul din gestiune: „Capitalul mort” si timpul pierdut

Primul cost ascuns este gestiunea facuta „dupa ureche”. Cand ai 10 comenzi pe zi, poate functiona. Cand sari de 50, incepe dezastrul. Cat timp iti ia sa gasesti un produs in depozit? 5 minute? 10? Daca un angajat pierde 5 minute cautand produsul pentru fiecare comanda, la 50 de comenzi s-au pierdut peste 4 ore de munca platita doar pentru „cautat”.

Mai grav, o gestiune haotica duce la discrepante de stoc. Asta inseamna fie ca vinzi produse pe care nu le mai ai (clienti nemultumiti, bani dati inapoi), fie ca ai stocuri „moarte” – produse cumparate care zac uitate pe un raft si blocheaza capitalul pe care l-ai putea rula.

Logistica „manuala”: de ce fiecare minut conteaza

Al doilea mare cost ascuns este procesul de impachetare. Sa ne imaginam fluxul: printezi AWB-ul pe o foaie A4, o impaturesti, o pui in plic de plastic, il lipesti pe cutie. Scrii cu markerul „Fragil”. Cauti produsul, il pui in cutie. Sigilezi. Cat dureaza totul? 7-10 minute pe colet?

Aici intervine optimizarea. Orice proces manual care poate fi automatizat iti salveaza bani. De exemplu, intregul proces de etichetare. O simpla imprimanta termica etichete schimba jocul. Aceasta nu printeaza doar AWB-ul de curier direct pe un sticker auto-adeziv (economisind 2 minute pe colet), dar iti permite sa iti etichetezi profesional si produsele, rafturile din depozit (rezolvand problema de la punctul 1) sau sa printezi instant etichete de „Fragil” sau „A nu se indoi”. Costul initial al unui astfel de echipament se amortizeaza in cateva luni doar din timpul de munca economisit.

Pretul real al unui retur (cauzat de tine)

Cel mai dureros cost este returul cauzat de o greseala operationala. De ce? Pentru ca platesti de trei ori:

  1. Pierzi vanzarea si profitul aferent.
  2. Platesti transportul dus-intors al produsului.
  3. Platesti timpul angajatului care proceseaza returul, receptioneaza marfa si o pune inapoi in stoc.

Si de unde vin aceste greseli? De cele mai multe ori, dintr-o etichetare gresita a produsului sau dintr-o greseala de picking (angajatul a luat produsul gresit de pe raft). Ambele sunt rezultatul direct al unui sistem logistic manual si neoptimizat.

Costul „aerului”: De ce platesti mai mult pe cutii si transport

Un alt cost ascuns, pe care multi il ignora, este chiar ambalajul. In graba de a expedia, multi antreprenori cumpara un singur tip de cutie, de obicei una „universala”, mai mare, „ca sa fie siguri ca incape”. Aceasta decizie este extrem de costisitoare.

In primul rand, platesti mai mult pe cutia in sine. In al doilea rand, o cutie pe jumatate goala trebuie umpluta. Asta inseamna un cost suplimentar pentru materiale de umplutura (folie cu bule, hartie de umplutura, pungi de aer). Pe langa costul materialului, platesti si timpul angajatului care sta sa mototoleasca hartie si sa umple golurile.

Dar cel mai mare cost vine de la curier. Companiile de curierat nu taxeaza doar greutatea fizica, ci si greutatea volumetrica (spatiul pe care il ocupa coletul in masina). O cutie mare si usoara, plina 70% cu aer si folie cu bule, te va costa la transport cat o cutie mica si grea. Practic, platesti pentru a transporta aer.

Optimizarea inseamna sa ai 3-4 marimi de cutii, adaptate perfect produselor tale. Reduci costul cu ambalajele, reduci costul cu umplutura si, cel mai important, reduci factura lunara de la curier.

Profitabilitatea in e-commerce nu sta doar in a vinde mai mult; sta in a gresi mai putin. Inainte sa investesti inca 1000 de euro in reclame, investeste in eficientizarea proceselor din spatele „scenei”. O eticheta corecta pusa la timp si un proces de picking rapid iti pot aduce un profit mai mare decat 10 vanzari noi.Sursă foto: Unsplash

centraladmin

centraladmin

Articole: 4745