Dupa cumpararea Astral, multinationala americana vrea s-o faca din nou. UPC ataca in forta piata de servicii digitale de date.
Atacul digital al bratului european al Liberty Global va pune la grea incercare concurenta locala reprezentata de Romtelecom si RCS/RDS.
Mama, tata si cei doi copii au fiecare cate un receptor la ureche. Familia este fericita. Are si de ce. Noul serviciu de telefonie digitala este ireprosabil, ca raport calitate-pret. Concluzia este dura, extrasa din celebrul film cu mafioti „Mickey, ochi albastri”: Forget about it! Uita de compania nationala de telefonie! Ceea ce vad este film de prezentare, dar putea fi foarte bine un spot publicitar agresiv care, in Romania, ar avea probleme cu CNA. Ma aflu in Centrul Media Digital din Amsterdam, care apartine diviziei europene a celui de-al treilea operator mondial de televiziune prin cablu, Liberty Global. Firma actioneaza in Europa prin doi furnizori de servicii media si de telecomunicatii, UPC Broadband si Chellomedia. UPC tocmai a primit unda verde de la Consiliul Concurentei din Romania pentru preluarea Astral Telecom. Mutarea ii aduce doua locuri intai: prima companie CATV din tara, cu 30% cota de piata, si prima pozitie in topul investitiilor americane din Romania.
450 $ abonatul
Stilul agresiv din filmul de prezentare relatat mai sus este specific american. Pentru americani, locul doi nu valoreaza nimic. De astazi, pe piata furnizorilor de servicii media din Romania n-o sa mai fie liniste. Nici pentru Romtelecom, nici pentru RCS/RDS, cablistii pe care UPC a vrut sa-i cumpere inainte de negocierea cu Astral. Dar actionarii romani au refuzat. Acum au ce regreta: Astral si-a vandut un abonat cu cca 450 $, acelasi pret pe care Vodafone l-a platit pentru un client Connex. Valoarea totala a tranzactiei UPC-Astral depaseste 400 milioane $ incluzand datorii de circa 12 milioane $ ale operatorului roman.
Azi, in Timisoara
Maine in toata tara. Pe acest principiu, de luna viitoare, UPC va lansa experimental un serviciu de telefonie digitala la Timisoara. Infrastructura orasului de pe Bega este adaptata ofertei triple-play cu care vine UPC: telefonie, televiziune si Internet de mare viteza. Compania nu vrea mai multi clienti, vrea clienti dispusi sa plateasca mai mult pentru marfa noua si de calitate livrata, explica managerul UPC pentru Romania, Richard Anderson. Romanii cheltuiesc doar sase euro lunar pentru cablu si doar 5% dintre abonati sunt cuplati la Internet. „In Austria 60%, iar in Ungaria 20% dintre clienti folosesc serviciile de date. Cresterea va veni din serviciile de date, dar ne trebuie timp ca sa ne implementam strategia. Oamenii asteapta videotelefonia, ceea ce nu e posibil cu actualele retele analogice”, spune Anderson.
Schimbarea retelelor, a echipamentelor si a serviciilor va costa circa 100 milioane de euro in urmatorii trei ani. Doi ani va dura si digerarea Astral de catre UPC. Noua companie va fi mai intai repozitionata, fiind condusa de manageri de la ambele firme care fuzioneaza. In aceste conditii de tranzitie, cifra de afaceri estimata pentru 2005 de Richard Anderson este ambitioasa: 120 milioane de euro, comparativ cu cele 63 milioane de euro realizate anterior de Astral.
De la Astral la Liberty
– 1992 – Se infiinteaza la Cluj-Napoca firma de televiziune prin cablu TV Cablu. Un an mai tarziu, Storm TV. Cele doua companii opereaza separat in Cluj, Bacau, Turda, Ploiesti, Buzau, Braila, Sebes, Alba Iulia, Aiud, Cugir.
– 1994 – Cablu si Storm formeaza Astral TV, care intra pe piata din Bucuresti dupa ce contracteaza un credit de 100.000 $.
– 2000 – Ajuns numarul 1 pe piata romaneasca, Astral atrage 20 milioane $ de la fondul de investitii AIG New Europe. Noul nume al firmei devine Astral Telecom.
– 2001-2005 – Noi achizitii, dintre care se detaseaza Kappa (primul furnizor din tara de transmisii de date prin cablu), DNT (important furnizor de Internet) si CVR.
– Iulie 2005 – Al treilea operator de cablu din Romania, UPC, il cumpara pe primul, Astral Telecom, pentru circa 420 milioane $. Noua formula inseamna 1,3 milioane de clienti si un detasat loc intai in ierarhia pietei de profil.
UPC – pe ce se bazeaza
– Pe Liberty Global – este al treilea operator mondial de servicii media, cu o cifra anuala de afaceri de 5 miliarde $. Cele 16.000 de angajati ai LG fac ca serviciile companiei – cablu, TV, telefon – sa patrunda in circa 24 milioane de camine din 19 tari. UPC este divizia europeana a Liberty Global, activa in 13 tari de pe continent. Compania este capabila sa livreze servicii Internet de pana la 20 Mbps.
– Pe un plan agresiv de upgrade, pe lansarea serviciilor triple-play (TV, telefonie, Internet), pe extinderea retelei in caminele necuplate la cablu, pe continuarea achizitiilor.
– Pe faptul ca piata romaneasca, la fel ca tot estul Europei, are potential de crestere, costuri reduse de upgrade, disponibilitate pentru noi servicii, concurenta este limitata, cadrul legal si mediul de afaceri sunt convergente cu cele din statele UE.
– Pe lobby-ul de care dispune la Bruxelles. Cei mai multi membri ai echipei de reglementari a UPC au lucrat la Comisia Europeana si au acces la factorii de decizie ai UE.
TV digital de 100 de euro
Cel putin 100 de euro va scoate din buzunar abonatul roman pentru implementarea viitoarei directive a UE de implementare a televiziunii digitale, din 2012. Schimbarea presupune costrui mari pentru televiziuni si mai mici pentru operatorii de cablu. Cel mai ieftin adaptor digital pentru un aparat TV care functioneaza in sistem analog costa 100 de euro. Acum, in Romania nu exista reglementari nici pentru emisia in eter, iar cateva milioane de televizoare nici nu sunt conectate la cablu.