Romanii vand din ce in ce mai multe produse pe Internet.
Site-urile de licitatii si cele cu anunturi de vanzare/cumparare au inceput sa fie din ce in ce mai accesate.
Internetul a devenit un mediu propice pentru afaceri. Comercial vorbind, avem de-a face cu un schimb de informatii in timp real, intre oameni aflati la distante mari. Astfel, se pot cauta clienti pe un areal mult mai mare.
Acesta este motivul pentru care exista site-urile de licitatii de pe Internet. Precursorii acestui canal de intermediere sunt ziarele care publica anunturi. Anuntul in ziar presupune plata unei mici taxe catre agentia de anunturi sau catre ziarul care publica acea fraza. Pe Internet se schimba situatia. Site-ul poate fi accesat de oriunde, iar informatia poate fi actualizata; poate vanzatorul vrea sa schimbe pretul sau sa adauge un bonus. In plus, contactul intre vanzator si posibilul cumparator se face prin e-mail. Situatie care presupune asigurarea unui oarecare grad de protectie a celor doi. Nu suna prea bine sa ai numarul de telefon intr-un ziar pe care il poate citi oricine.
Cele mai vizitate site-uri de licitatie de la noi sunt Okazii, EEEbid, myX Licitatii si Anunturi online. Peste 90% din valoarea produselor comercializate de romani pe site-urile romanesti se afla la aceste locatii. Restul de 10% se gasesc fie pe site-uri cu un grad de acces mai scazut, fie pe site-uri de nisa (imobiliare, auto, telefonie, colectionari).
Tipuri de licitatii
Pe aceste site-uri se comercializeaza aproape orice. Chiar si produsele care se gasesc in site-urile de un anumit profil. Cam ca la un hipermarket: la mica distanta de parfumuri gasesti cartofi sau langa reviste vechi se afla frigidere.
Sa le luam pe rand. Site-ul www.okazii.ro are destul de multe domenii de produse. In urma cu doua saptamani au refacut designul site-ului, fiind acum mai interactiv si mai usor de inteles pentru incepatori. De asemenea, este cel mai complex dintre site-urile romanesti de profil.
Cu destul de multe licitatii si cu modulul nelipsit de cautare. Un avantaj il constituie faptul ca se poate acorda un calificativ partenerului cu care ati discutat despre tranzactie. Poti intalni oameni neseriosi, care refuza sa mai vanda produsul sau care, desi au licitat energic, nu mai vor sa cumpere. Dezavantajul este faptul ca afli posibilitatea de contact a partenerului numai dupa incheierea licitatiei. Orice discutie se poarta public, pe forumul alocat fiecarui produs.
Okazii ofera trei tipuri de licitatii: standard, instant sau olandeza. Licitatia standard – dupa cum se mentioneaza inca din numele sau – presupune fixarea unui pret de pornire, de la care incepe licitatia. Pretul creste sau poate sa stagneze, in functie de interesul cumparatorilor. La momentul stabilit pentru inchiderea licitatiei, obiectul se considera vandut la pretul oferit de ultimul vizitator care a licitat. Site-ul ofera si o facilitate numita „pret rezervat”. Vanzatorul fixeaza un anumit pret, peste cel initial, dar sub care nu vrea sa vanda. Pretul rezervat nu este afisat celor interesati de produs. Daca licitatia se incheie la un pret mai mic decat cel rezervat, licitatia se considera incheiata fara succes, indiferent de numarul celor care au pus preturi. De exemplu, vanzatorul pune pe site un telefon mobil la un pret de pornire de 1 milion lei vechi (100 lei noi), dar cu un pret rezervat de 3 milioane lei vechi (300 lei noi). Nici unul dintre potentialii cumparatori nu cunoaste valoarea de 3 milioane, dar sistemul afiseaza faptul ca ultimul pret este sub cel rezervat. Daca licitatia se incheie la – sa zicem – 2.900.000 lei, se considera ca tranzactia nu poate avea loc, deoarece nu s-a depasi pretul impus. Daca licitatia merge mai departe si depaseste 3 milioane, vanzatorul poate sta linistit, ca produsul sau se va vinde la un pret bun.
Licitatia instant este vanzarea clasica. Produsul se vinde la un pret fix. Fara negociere, fara licitatie, pe principiul „primul sosit – primul servit”.
Licitatia olandeza presupune din start vanzarea mai multor produse. Se fixeaza un pret minim, sub care obiectele nu se poate instraina. Cumparatorii pun cate un pret pentru un anumit numar de obiecte. In final, sistemul acorda obiectele in functie de pretul oferit. Daca sunt la vanzare 10 pahare de plastic, iar ofertele sunt: 500 lei pentru 5 bucati, 400 lei pentru 4 bucati si 300 lei pentru 6 bucati, sistemul va acorda 5 bucati celui care a oferit 500 lei, 4 bucati celui care a oferit 400 lei si o bucata celui care a oferit 300 lei.
Vechi si nou
Pe site-ul www.eeebid.ro gasim portalul de comert al Eastern European Electronic Biding. Aici sunt afisate toate produsele, in mod detaliat. Adica se pot face comparatii pe acelasi ecran. Pe alte situri sunt afisate doar numele produselor insotite de pret. De cele mai multe ori, detaliile scrise de vanzator modifica complet situatia. Un produs poate fi considerat mai dezirabil daca este nou-nout si consta mai mult decat unul uzat care costa mai putin si are si eventual ceva defecte.
Site-ul www.anuntul.ro are o tenta mai conservatoare. Este, in fapt, o transpunere pe Internet a ziarului „Anuntul telefonic”. Poti gasi aici si numarul de telefon precum si alte posibilitati de contactare ale vanzatorului. Pretul este de cele mai multe ori fix, orice tip de negocieri se pot face numai in urma discutiei telefonic. De asemenea, pot fi plasae si cereri de cumparare, nu doar obiecte puse la vanzare. In afara de obiectele palpabile aici se pot gasi si altfel de produse, din categoria anunturilor. Locuri de munca, matrimoniale, oferte de afaceri.
O anexa la un portal diversificat
Site-ul bid.myx.net este puiul de licitatii al portalului www.myx.net. Aici gasiti un numar ceva mai restrans de liciutatii decat pe alte site-uri. Este nevoie de un noct de utilizator chiar si pentru vizualizarea vanzarilor; o mica piedica este faptul ca trebuie sa fii client al unui anumit operator de telefonie mobila. In plus, trebuie sa ai cont pe situl myX. Avantajul este reprezentat de faptul ca poti primi direct pe telefpnul mobil situatii detaliate cu evolutia licitatiilor in care participi sau asupra obiectelor pe care le-ai pus la bataie.
Portalul www.rol.ro, al Romania Online, are, printre altele, si o sectiune alocata licitatiilor. Aspectul este asemanator cu cel al sitului de anunturi. Avantajul este afisarea numarul de telefon sau alte posibilitati de contact ale vanzatorului. In aceasta situatie, situl este doar un intermediar intre posesorul obiectului si doritori.
Licitatii de stat
Situl „de stat” este www.e-licitatie.ro. Lansat cu mare pompa in urma cu cativa ani, este dedicat institutiilor de stat. Situl contribuie din plin la cresterea gradului de transparenta a organismelor publice. Daca intrati doar ca sa vedeti transparenta la ea acasa, puteti observa cum unele institutii cumpara coli de carton si alte sunt doritoare de cartofi. Pentru un „neinitiat”, vizionarea acestor produse poate starni zambete. Dar unele institutii depind de produsele obtinute prin aceasta posibilitate. In ultimii ani s-a constatat ca institutiile au facut economii constistente in urma utilizarii sistemului.
In afara de obiectele care se pot introduce in categorii clar definite si de cele care intra la capitolul „si altele”, avem si alt gen de obiecte. Sunt cele care nu-i mai trebuie nimanui. Dar nu se stie niciodata cui ii poate fi de folos. Vorba proverbului american: „Ones trash, others gold” („Ce e gunoi pentru unul poate fi aur pentru altul”). Pentru aceste produse defecte sau complet nefolositoare, exista o categorie aparte pe care o aloca fiecare site in parte. Uneori, volumul cel mai mare al tranzactiilor este inregist at aici. Poti gasi diverse lanterne stricate, sifoane vechi, bibelouri din sarma, ochelari de soare de la ultima eclipsa. Nu stii niciodata in ce colt al tarii poti gasi un om interesat de fix obiectul de care vrei sa scapi. De ce sa-l arunci? Pune-l la vanzare si poti vea o surpriza placuta peste cateva luni…
Clasamente
Conform analizelor facute de Trafic.ro, la 28 iunie site-ul www.okazii.ro are peste 26.600 de vizitatori si numara la activ 566.000 de afisari. Cifrele sunt depasite de www.anuntul.ro care a fost vizitat de 45.300 de utilizatori de internet. EI l-au vazut insa de 457.000 de ori. Mai sus in clasament se afla Romania Online cu 188.000 de vizitatori care au intrat de peste un milion de ori, mai exact: 1.345.000. Nu stim exact cati dintre acestia au intrat doar pe capitolul „bursa”, dar segmentul este destul de consistent.
In strainatate
Internetul este in afara o piata mare de desfacere a produselor. Avem numeroase exemple: www.ebay.com, www.amazon.com, auctions.yahoo.com, auctions.msn.com, www.ubid.com, auctionfire.com, bidville.com, www.qxl.com si lista poate continua. Nume cunoscute si necunoscute. Fie ca sunt dedicate exclusiv licitatiilor, fie ca sunt doar o anexa la un portal cu o gama de servicii mai larga, siturile cu pricina sunt o sursa de venit pentru unii, sau de achizitionare a unor produse indelung cautate pentru altii. Alte situri straine iau in considerare preturile introduse pe aceste situri ca preturi de referinta pentru unele obiecte.