Un dolar investit aduce in scurt timp alti trei, spune Nicolae Demetriade, omul care crede ca Cenusareasa industriei, turismul, va deveni printesa Despre ocaziile Romaniei, despre modele de urmat si despre brandul de tara, cu executive managerul agentiei Happy Tour.
In 1996, cand a intrat pe piata agentiilor de turism autohtone cu Happy Tour – companie pe care a infiintat-o si o conduce impreuna cu sotia lui, Carmen -, Nicolae Demetriade a mizat pe Romania. A ales sa managerieze un business care l-a situat in scurt timp intr-o pozitie de top.
„Initial, Happy Tour se ocupa de ticketing (n.r. emitere si vanzare de bilete de avion)”, spune bossul agentiei, ulterior oferind pachete si servicii turistice. In 2000, agentia devenise deja cel mai mare vanzator de bilete de avion din Romania cu o cifra de afaceri de 225 miliarde de lei pentru ca, patru ani mai tarziu, sa inregistreze o cifra de afaceri de 24 de milioane E, din care 14,5 milioane E doar din ticketing.
Reusita in business vine, in cazul lui Demetriade, din experienta profesionala acumulata pana in 1996. Si-a legat numele de aviatia utilitara – unde a trecut prin toate sectoarele, cum ii place sa spuna – si de compania Tarom, unde a lucrat intai ca reprezentant al liniei aeriene romanesti in Alger, Amsterdam si Abu Dhabi si ulterior ca director general al companiei.
Cu doua zile inainte de plecarea sa in Japonia, la Expozitia Mondiala de la Aichi (n.r. 1 iunie fiind declarata Ziua Nationala a Romaniei la Expozitie), l-am provocat pe Nicole Demetriade la o discutie despre turismul romanesc necosmetizat.
Care e situatia turismului romanesc astazi, vazuta nu prin ochi de turist, ci prin cei ai unui proprietar de agentie de turism?
Daca incercam sa facem o comparatie cu stadiul turismului in tarile vecine, o sa ajungem la concluzii pesimiste. Nu trebuie sa ne mire ce se intampla. Si turismul pastreaza trendul existent in dezvoltarea generala. S-au pierdut insa ocazii importante.
Ca de exemplu?
Privatizarea in turism a venit extrem de tarziu, iar activele au fost adjudecate de persoane fizice sau juridice care nu aveau nici o tangenta cu turismul. Nu au existat strategii pe termen lung, ci doar masuri decorative, iar turismul a ramas in toti acesti ani o cenusareasa. Toate zonele negre ale industriei au primit subventii majore, menite doar a amana cat mai mult sfarsitul, in timp ce turismul, care ar fi adus castiguri imediate, a ajuns sa vireze si banii obtinuti din privatizari pentru acoperirea datoriilor generale. Guvernantii ar trebui sa realizeze ca turismul este cea mai rentabila industrie in lume, ca un dolar investit aduce intr-un timp scurt minim 3 dolari venituri, ca turismul dezvolta multe alte industrii.
Avem exemple notorii: Grecia, Spania, Thailanda, Dubai si lista ar putea continua.
Daca realizam importanta turismului, mai ales in etapa aderarii la UE, cand majoritatea industriilor vor fi conditionate de anumite cote de productie, turismul va oferi posibilitati nelimitate de dezvoltare. Fara o stategie pe termen lung, fara facilitati fiscale chiar pe o perioada limitata – pentru investitori, fara investitii din partea statului sau folosirea unor fonduri europene pentru dezvoltarea cel putin a unei zone de interes (si ma gandesc la Delta, care este unica in Europa), fara modernizarea infrastructurii: sosele, alimentari cu apa, asistenta medicala de calitate, vom fi obligati sa mai asteptam ani buni pana ca Romania sa redevina destinatie turistica.
Asta-i modelul romanesc de turism?
Nu cred ca avem un model romanesc de turism. Avem incercari timide ale initiativei private si prea putin sprijin din partea autoritatilor.
Si n-ar trebui sa ne sperie?
Nu trebuie sa disperam. Turismul intotdeauna cauta destinatii noi, ne va veni si noua randul, desi ne cautam de mult timp un brand de tara. Fiindca nu avem un brand fiecare agent din turism vinde produse la care are acces.
N-avem model, n-avem brand, dar avem rivali in turism?
Nu avem, fiindca toti au ajuns departe, iar noi ne straduim sa-i ajungem, desi potentialul nostru este incomparabil mai mare cu al vecinilor.
Ce vinde operatorul de turism in Romania de azi? Sau mai corect, ce vor turistii sa cumpere? Fie ei romani, fie ei straini.
Turistii romani vor vacante la mare iar cei din strainatate, agroturism. Restul ofertei – munte, mare, Delta, tururi de biserici ori cele culturale sunt nesemnificative.
Ca agentie ati mizat pe strainatate specializandu-va in turism extern. De ce Romania nu face bani?
Ne-am specializat in acest tip de turism datorita cererii mari a clientilor si a posibilitatii de a acorda in strainatate servicii de un standard deosebit la tarife competitive cu cele din Romania. Preferam sa pierdem multe posibilitati de business pe incoming decat sa ne dezamagim partenerii cu servicii pe care nu le putem garanta inca in tara.
Vindeti in special o anumita zona, v-ati specializat pe anumite destinatii?
Happy Tour ofera o paleta larga de destinatii. Fara a ne concentra pe o anumita zona, am dezvoltat parteneriate cu tour-operatori globali de marca Neckermann, Thomas Cook, Dertour, GTA, Miki Travel, Destination of the world si Emirates Holidays, prin care reusim sa acoperim orice solicitare. Oferim chartere in Spania, Grecia, Turcia, Malaga, croaziere pe cele mai luxoase vapoare in Caraibe sau in Mediterana, promovam Dubaiul si asiguram programe la cerere pe intreg mapamondul. Ne-am extins in special in zona organizarii de actiuni Incentive pentru corporatii pe destinatii adecvate acestui gen de activitate iar solicitarile au crescut semnificativ. Domeniul e dur si nici un amanunt nu lasat la voia intamplarii.
Happy Tour prin ochii sefului si in cifre
Seful: „Happy Tour in cateva cuvinte? O echipa extraordinara, de profesionisti, dedicata si devotata, care are un dublu obiectiv: satisfactia deplina a clientului si un raport corect calitate – pret. De altfel, acesta e concretizat intr-un nivel de incredere extrem de ridicat din partea clientului.”
Cifrele: In 2004, agentia de turism condusa de sotii Carmen si Nicolae Demetriade a inregistrat o cifra de afaceri de 24 milioane E din care 9,5 milioane E din turism si 14,5 milioane E din ticketing. Ca o recunostere a performantei constante in afaceri, Happy Tour a obtinut anul trecut, in decembrie, distinctia de Excelenta in afaceri, oferita de Camera de Comert si Industrie a Romaniei pentru rezultatele din ultimii trei ani.