Dupa reinnoirea parcului auto, reciclatorii asteapta norme mai clare prin care sa transforme in bani vehiculele scoase din uz. Materiile prime rezultate dintr-o masina veche acopera cu brio costurile ecologizarii si reciclarii. Problema este daca romanii isi vor ceda gratuit harburile auto.
Aproprierea aderarii la Uniunea Europeana pune Ministerul Mediului in fata unor probleme pe care le gestioneaza tot mai greu. In ultimii ani, legislatia in domeniul reducerii poluarii a devenit din ce in ce mai efervescenta, actele normative care sa transpuna in fapte pe teritoriul Romaniei unele directive ale Comisiei Europene pun la grea incercare mintile luminate ale subalternilor ministrului Sulfina Barbu. Ramasa mult in urma altor state in ceea ce priveste vechimea parcului auto si aflata in pragul unei avalanse de vehicule cu varste inaintate, tara noastra trebuie sa adopte in regim de urgenta masuri pentru a impiedica o degradare accentuata a calitatii mediului.
Bulibaseala pe banii contribuabilului
In urma cu doi ani, prin decembrie, oamenii de la Mediu au decis ca este timpul sa puna in aplicare Directiva 2000/53/CE prin elaborarea HG 2406/2004, un program privind gestionarea vehiculelor scoase din uz (VSU). Mai pe intelesul tuturor, producatorii auto si reprezentantii acestora in Romania, cu ajutorul Guvernului, trebuia sa gaseasca o solutie pentru a scapa de relicvele cu sau fara roti aflate pe strazi. Conform actului normativ, un posesor de VSU ar trebui, incepand cu 1 ianuarie 2007, sa isi anunte dorinta de a renunta la masina producatorului acesteia, apoi sa o cedeze gratuit unui centru de colectare. Dupa preluarea rablei, colectorii o ecologizeaza si o trimit catre reciclatori, acestia urmand sa o dezmembreze si sa trimita materialele reciclabile gen fier, plastic sau metale neferoase catre combinatele de prelucrare.
Pe hartie, acest circuit pare destul de simplu, insa in practica situatia este cu totul alta. Lasand deoparte faptul ca, dupa mai bine de un an de la elaborarea HG, cei implicati se afla tot la nivelul discutiilor, „avansate” dupa parerea acestora, trebuie spus ca tocmai elementul care sta la baza intregii desfasurari de forte pare a fi trecut cu vederea. „Problema este cum ii vom convinge pe romani sa isi cedeze gratuit masinile pe care nu le utilizeaza”, spune Nicolas Ianculescu, directorul Renault-Nissan Romania.
Romani, vi se pregateste ceva
„Legea in sine este buna, dar mijloacele de aplicare trebuie clarificate. Este o lege de viitor. Pe termen scurt vad mai greu aplicarea ei. O masina, chiar si scoasa din uz, are o valoare, sa zicem 50 de euro. De ce sa o dea cineva gratuit? Pot fi fortati numai cei care le depoziteaza pe domeniul public prin amenzi sau obligativitatea platirii impozitului. De alfel, una dintre propunerile facute de noi in discutiile cu Ministerul Mediului a fost de a aloca o parte din banii adunati din taxele care vor fi introduse pentru vehiculele noi si second hand catre curatarea strazilor de rable. Macar o mica parte, pentru ca majoritatea sumelor vor merge catre reinnoirea parcului auto”, adauga Ianculescu.
Cu alte cuvinte, este foarte posibil ca, in curand, cei care detin masini pentru care nu au platit darile catre stat sa fie obligati sa le transporte la centrele de colectare, in caz contrar riscand amenzi usturatoare. De altfel, Senatul a discutat recent o lege care prevede ca rablele abandonate depistate de politie pe strazi sa poata fi revendicate de proprietar in maximum doua saptamani. In caz contrar, primariile au posibilitatea de a emite dispozitii prin care sa declare autovehiculul fara stapan si sa il ridice, sa il revanda sau sa il trimita la centrele de colectare.
„Programul rabla”, o masura controversata
Primul pas catre reducerea varstei medii a parcului auto si, implicit, a poluarii provenite de la masini a fost facut in urma cu un an, o data cu aparitia vestitului „program rabla”, numit pompos „innoirea parcului auto”. Cele 30 de milioane date ca prima de casare romanilor care renunta la batrana Dacia 1300 sau la indarjitul Trabant, in favoarea unui vehicul nou la care trebuie platita diferenta au reusit sa scoata de prin parcari sau curti aproximativ 15.000 de epave in 2005 si este pe cale de a ne scapa, asa cum anuntam inca de acum doua sptamani, de inca 16.000 in acest an.
Cu cele 45 de milioane de lei noi care au intrat in final in posesia producatorilor si importatorilor anul trecut si cu alte aproximativ 50 de milioane lei destinate operatiunii din acest an, Guvernul a pasat reciclatorilor materie prima pentru cateva luni de munca, iar dealerii de masini, in special cu preturi reduse, si-au marit binisor vanzarile.